Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:6920a301-2ed7-471f-be8b-8479865ea2bd" >
Lärerutdanningens e...
Lärerutdanningens eksamensarbeid - veiledning mellom politiske mål, lärerpraksis og vitenskapelighet
-
- Persson, Anders (författare)
- Högskolan i Halmstad,Lund University,Lunds universitet,Utbildningsvetenskap,Institutionen för utbildningsvetenskap,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Sociologi,Sociologiska institutionen,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Educational Sciences,Department of Educational Sciences,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Sociology,Department of Sociology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences,Sektionen för lärarutbildning (LUT)
-
Kroksmark, Tomas (redaktör/utgivare)
-
Åberg, Karin (redaktör/utgivare)
-
(creator_code:org_t)
- Bergen : Fagbokforlaget, 2007
- 2007
- Norska.
-
Ingår i: Veiledning i pedagogisk arbeid. - Bergen : Fagbokforlaget. - 9788245006124 ; , s. 267-287
- Relaterad länk:
-
https://lup.lub.lu.s...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Inom lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad har handledning och examination av lärarstudenternas examensarbete nyligen förändrats. Studenterna handleds nu i grupper av handledarpar, vilka i sin tur ingår i ett lag som coachas av en kollega. Examinationen av examensarbetena har också förändrats i och med att examinatorer som är externa i förhållande till handledningen införts. Vidare har nya bedömningskriterier utarbetats som skärpt de vetenskapliga kraven och tydliggjort kraven i fråga om examensarbetenas ämnesdidaktiska implikationer och skolverksamhetsrelevans. Slutligen har lärare, rektorer och andra aktörer i för-, grund- och gymnasieskolor engagerats som medreflektörer, vilka ger kollegiala kommentarer till lärarstudenternas examensarbeten. Föreliggande text syftar för det första till att beskriva detta nya sätt att handleda och examinera examensarbeten. För det andra syftar texten till att kritiskt reflektera över handledning och examination i ljuset av dels lärarutbildningens ovanligt spänningsfyllda karaktär, dels dess speciella studiekultur.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Sociologi -- Sociologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Sociology -- Sociology (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Sociologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Sociology (hsv//eng)
Nyckelord
- lärarutbildning
- sociology
- sociologi
- handledning
- examensarbete
- coaching
- utbildningsvetenskap
- educational sciences
- Handledning
- SOCIAL SCIENCES
Publikations- och innehållstyp
- kap (ämneskategori)
- vet (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas