SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:7be2c7d1-0f92-47d1-bd13-b639c711b5be"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:7be2c7d1-0f92-47d1-bd13-b639c711b5be" > Lärlingsutbildning ...

Lärlingsutbildning - i skärningspunkten mellan kompetensförsörjning och socialpolitik

Panican, Alexandru (författare)
Lund University,Lunds universitet,Socialhögskolan,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,School of Social Work,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences,Socialhögskolan, Lunds universitet, Lund, Sweden
Olofsson, Jonas (författare)
Fakulteten för hälsa och samhälle, Malmö högskola, Malmö, Sweden
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789176230558
Lund : Lunds universitet, Socialhögskolan, 2015
Svenska 143 s.
Serie: Research Reports in Social Work
  • Bok (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Lärlingsutbildningen väcker allt större intresse både i Sverige och i andra europeiska länder. I boken fokuseras svenska erfarenheter och initiativ på lärlingsutbildningsområdet mot bakgrund av forskning på området och erfarenheter av lärlingsutbildning i Danmark, Norge, Nederländerna, England och Tyskland. Boken utgår från följande huvudfråga: vilka är förutsättningar för att etablera en omfattande lärlingsutbildning i Sverige? Erfarenheterna från lärlingsländerna visar att det ofta krävs långtgående regleringar för att skapa förutsättningar för samverkan och för att reducera de risker som annars hämmar enskilda företags beredskap att rekrytera och utbilda lärlingar. För att stärka de institutionella förutsättningarna för lärlingsutbildning i Sverige borde mer av parts- och branschsamverkan uppmuntras. De nationella programråden bör få beslutande funktioner när det gäller programmens ämnesplaner och kurser. Olika parter bör ha ett gemensamt ansvar för att lyfta yrkesutbildning som positivt och utvecklande, inte bara för näringslivet utan för individen och det demokratiska samhällssystemet. Ska intresset för utbildningen öka, förutsätts effektivare insatser i form av studie- och yrkesvägledning i grundskolan. Ett nytt ämne bör introduceras för grundskolans elever i årskurs åtta och nio: arbetslivskunskap. Boken avslutas med ett förslag att införa en utbildningsgaranti för att erbjuda utbildningsmöjligheter för arbetslösa unga utan relevant yrkesutbildning och för ungdomar som inte har lyckats fullborda en grundskole- eller gymnasieutbildning.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Sociologi -- Socialt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Sociology -- Social Work (hsv//eng)

Nyckelord

utbildningsgaranti
arbetslivskunskap
studie- och yrkesvägledning
näringsliv
yrkesutbildning
kurser
ämnesplaner
nationella programråd
branschsamverkan
partssamverkan
institutionella förutsättningarna
rekrytera
risker
samverkan
reglering
arbetsmarknadsetablering
Tyskland
England
Nederländerna
Norge
Danmark
lärlingsutbildning
Sverige
arbetslösa unga
ungdomsarbetslöshet
grundskola
gymnasieutbildning
kompetensförsörjning
socialpolitik
kvalificerad arbetskraft.

Publikations- och innehållstyp

bok (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Panican, Alexand ...
Olofsson, Jonas
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Sociologi
och Socialt arbete
Delar i serien
Av lärosätet
Lunds universitet
Örebro universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy