SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:846714f0-5726-4647-b5f6-990ae0393cdf"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:846714f0-5726-4647-b5f6-990ae0393cdf" > Ascribed Gender and...

Ascribed Gender and Characteristics of a Visually Androgynous Teachable Agent.

Kirkegaard, Camilla (författare)
Linköpings universitet,Interaktiva och kognitiva system,Tekniska högskolan,Educational Technology Group
Tärning, Betty (författare)
Lund University,Lunds universitet,Kognitionsvetenskap,Filosofiska institutionen,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Cognitive Science,Department of Philosophy,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Lunds univesitet,Educational Technology Group
Haake, Magnus (författare)
Lund University,Lunds universitet,Kognitionsvetenskap,Filosofiska institutionen,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Cognitive Science,Department of Philosophy,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Educational Technology Group
visa fler...
Gulz, Agneta (författare)
Linköpings universitet,Lund University,Lunds universitet,Kognitionsvetenskap,Filosofiska institutionen,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Utbildningsvetenskap,Institutionen för utbildningsvetenskap,Cognitive Science,Department of Philosophy,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Educational Sciences,Department of Educational Sciences,Interaktiva och kognitiva system,Tekniska högskolan
Silvervarg, Annika, 1974- (författare)
Linköpings universitet,Interaktiva och kognitiva system,Tekniska högskolan
Bickmore, Timothy (redaktör/utgivare)
Marsella, Stacy (redaktör/utgivare)
Sidner, C. (redaktör/utgivare)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Cham : Springer International Publishing, 2014
2014
Engelska.
Ingår i: Intelligent Virtual Agents : 14th International Conference, IVA 2014, Boston, MA, USA, August 27-29, 2014, Proceedings / Lecture Notes in Computer Science. - Cham : Springer International Publishing. - 0302-9743 .- 1611-3349. - 9783319097664 - 9783319097671 ; 8637, s. 232-235
  • Bokkapitel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The chapter explores how users ascribe gender to a visually androgynous teachable agent, and if and how the ascribed gender can influence the perceived personality characteristics of the agent. Previous studies have shown positive effects of using agents with more neutral or androgynous appearances, for instance, a more gender neutral agent evoked more positive attitudes on females than did a more stereotypical female agent [1] and androgynous agents were less abused than female agents [2]. Another study showed that even though an agent was visually androgynous, the user typically ascribed a gender to it [3].

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Psykologi -- Psykologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Psychology -- Psychology (hsv//eng)
NATURVETENSKAP  -- Data- och informationsvetenskap -- Datavetenskap (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Computer and Information Sciences -- Computer Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

visually androgynous
attitudes
teachable agent
gender
Teachable agent

Publikations- och innehållstyp

kap (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy