SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:a449cafd-80e7-4331-aa75-e72b000e4c2d"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:a449cafd-80e7-4331-aa75-e72b000e4c2d" > Imitatio som pedago...

Imitatio som pedagogisk princip

Santesson, Sara (författare)
Lund University,Lunds universitet,Institutionen för kommunikation och medier,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Communication and Media,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
Sigrell, Anders (författare)
Lund University,Lunds universitet,Institutionen för kommunikation och medier,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Communication and Media,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
Maurits, Alexander (redaktör/utgivare)
visa fler...
Mårtensson, Katarina (redaktör/utgivare)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
2016
2016
Svenska.
Ingår i: Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning : Proceedings från Humanistiska och Teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2014 - Proceedings från Humanistiska och Teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2014. - 9789188473158 - 9789188473165 ; , s. 13-23
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Från det vi föds är vi inställda på att lära. Vi iakttar människorna som omger oss och gör som de; vi lär oss tala, samspela, kommunicera. Vi lär genom att imitera. Drivkraften att lära genom efterbildning är något vi använder i retorikundervisningen; våra studenter utvecklar sina egna färdigheter i tal, skrift, läsning och lyssning genom att studera goda exempel och efterbilda dem. Principen kallas imitatio. I retorikämnet är den en naturlig del av lärandet, men vi vill tro att principen kan användas i alla universitetsutbildningar där målet är att göra studenterna till bättre skribenter och kommunikatörer. Imitatio är en didaktisk metod som användes i retorikskolorna under antiken, och som vi nu blåser liv i. Imitatio som undervisningsmetod har kritiserats och sagts leda till passiv efterapning. Vi vill visa hur efterbildningsprocessen tvärt om kan stimulera studenternas analytiska förmåga, sporra dem att ta ansvar för sitt eget lärande och utveckla sin egen stil. Vi har i vår undervisning inspirerats bl.a. av de metoder för studentdriven imitatio som utvecklats vid Köpenhamns universitet. Det är en mycket handfast metod som kan användas för att reflektera över hur vi konkret kan använda vårt läsande för vårt eget skrivande.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

retorik
pedagogik
didaktik
högskolepedagogik
skrivträning
imitatio
skrivande

Publikations- och innehållstyp

kon (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy