SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:a7f62f36-3278-4314-a4bd-12f2e04f57c9"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:a7f62f36-3278-4314-a4bd-12f2e04f57c9" > Searching for deleg...

Searching for delegated knowledge in elementary schools

Carlsson, Hanna (författare)
Lund University,Lunds universitet,Informationspraktiker: Kommunikation, Kultur och Samhälle,Forskargrupper vid Lunds universitet,Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap,Institutionen för kulturvetenskaper,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Avdelningen för digitala kulturer,Information Practices: Communication, Culture and Society,Lund University Research Groups,Division of ALM, Digital Cultures and Publishing Studies,Department of Arts and Cultural Sciences,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Division of Digital Cultures,Lund University, Sweden
Sundin, Olof (författare)
Lund University,Lunds universitet,Informationspraktiker: Kommunikation, Kultur och Samhälle,Forskargrupper vid Lunds universitet,Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap,Institutionen för kulturvetenskaper,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Information Practices: Communication, Culture and Society,Lund University Research Groups,Division of ALM, Digital Cultures and Publishing Studies,Department of Arts and Cultural Sciences,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Lund University, Sweden
 (creator_code:org_t)
Högskolan i Borås, 2017
2017
Engelska.
Ingår i: Information Research. - : Högskolan i Borås. - 1368-1613. ; 22:1
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Introduction. In contemporary society increased access to and dependence on digital technology has produced richer possibilities for outsourcing memory to external systems, an issue that becomes especially tangible in educational settings. The aim of this paper is to make visible how the changing relations between searching for and memorizing information is formed in the context of elementary schools, from the perspective of teachers.Method. Six focus groups were conducted with Swedish elementary school teachers during the fall of 2014. In total 39 teachers from four different compulsory schools participated in the study.Analysis. The empirical material was analysed from a sociomaterial perspective, particularly informed by Actor-Network-Theory. Technology is here not perceived as a tool to be mastered for different purposes but as an actor actively taking part in the co-construction of educational practices.Results. The study points to three important consequences of the changing relations between searching for and memorizing information in elementary schools: memorizing is to an increasing degree replaced by different activities related to “facts”; although more sophisticated cognitive labour is being outsourced to digital technology, analytical capability is still perceived as something particular to the human mind. As a consequence, analytical capability stood out as the most important criterion considered by the teachers when assessing their pupils’ performances.Conclusion. The analysis shows how external memory systems are not merely tools for pupils and teachers to make use of. These systems are also actors that co-shape requirements on pupils’ capacities and performances in contemporary schooling.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Biblioteks- och informationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications -- Information Studies (hsv//eng)

Nyckelord

Information-searching
cognitive outsourcing
information literacies
information practices
memorizing
sociomateriality
focus groups
actor-network-theory
Library and Information Science

Publikations- och innehållstyp

art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Carlsson, Hanna
Sundin, Olof
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
och Biblioteks och i ...
Artiklar i publikationen
Information Rese ...
Av lärosätet
Lunds universitet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy