Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:bff79e48-6459-466a-b484-b6f863f835af" >
Klassisk karaktär. ...
Klassisk karaktär. Den moraliska samhällsnyttan av klassiska studier, ca 1807–1828
-
- Hammar, Isak (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Historia,Historiska institutionen,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,History,Department of History,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology
-
(creator_code:org_t)
- 2017
- 2017
- Svenska.
-
Ingår i: Historisk Tidskrift. - 0345-469X. ; 137:4, s. 607-639
- Relaterad länk:
-
https://portal.resea... (primary) (free)
-
visa fler...
-
https://lup.lub.lu.s...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I denna uppsats undersöks sambandet mellan klassiska studier och moralisk fostranunder 1800-talets tre första decennier. Utifrån en genomgång av reformmaterial,debattryck och artiklar spåras argument om antikstudiets samhällsnytta. Återkommande framhölls dess betydelse för att utveckla karaktärsdrag som manlighet, fosterlandskärlek och pliktuppfyllande i debatten. Klassiska språk och antik litteratur ansågs därigenom skapa arbetsamma medborgare och ädla och självständiga ämbetsmän. Analysen visar att frågan om ungdomens moral var en viktig del av konflikten om skolan och att de klassiska studierna försvarades och angreps utifrån deras funktion som medel för bildning och fostran.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Historia och arkeologi -- Historia (hsv//swe)
- HUMANITIES -- History and Archaeology -- History (hsv//eng)
Nyckelord
- klassisk bildning
- moralisk fostran
- formell bildning
Publikations- och innehållstyp
- art (ämneskategori)
- ref (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas