SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:d7ce2a07-4b9a-4324-aefa-f9aa5256b0a7"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:d7ce2a07-4b9a-4324-aefa-f9aa5256b0a7" > Designing Interacti...

Designing Interactive Value Development: Perspectives and Strategies for High Precision Marketing

Sweet, Patrick L, (författare)
Lunds universitet, Lund University, Ekonomihögskolan, Lund University School of Economics and Management, LUSEM, Företagsekonomiska institutionen, Department of Business Administration
Lunds universitet Företagsekonomiska institutionen. (creator_code:org_t)
ISBN 91-974074-0-2
Lund Business Press, 2001
Engelska 360 s.
Serie: Lund studies in economics and management
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Popular Abstract in Swedish Under senare tid har hävdats att den IT/media-drivna så kallade "nya ekonomin" starkt etablerats. Enligt många påverkar IT/media teknologier marknadsföring och affärsverksamheter på ett 'revolutionerande' sätt. Denna avhandling behandlar kritiskt och strategiskt konstruktionen av värdeskapande affärserbjudanden där IT/media används. Vidare utvecklar författaren grundläggande design principer & logiker som är tillämpbara oavsett typ av (marknads)ekonomi. Avhandlingen tar upp design principer & logiker inom tre områden: 1) design/utformning av informationsintensiva markandserbjudanden; 2) design/utformning av värdeskapande episoder i kund-/köpargränssnitt; och 3) inom fyra olika utformningar av affärsmodeller ('full-service, self-service, convenience/data-mining och network/community business models'). Energitjänster och interneterbjudanden används som exempel på värdeerbjudanden och olika värdeutvecklingsstrategier presenteras. Vidare introducerar författaren design som en komplementär 'learning-by-doing' metodologi ämnad för kunskapsutveckling inom marknadsföringsområdet. Etiska implikationer av att använda denna metod diskuteras. Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling och består av en kappa och sju artiklar, inklusive en 'interaktiv värdeutvecklingsplattform' avsedd att användas som en tankemodell vid design/utformning av affärsmodeller och marknadserbjudanden.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)

Nyckelord

economic systems
economic theory
econometrics
Economics
business logics
internet marketing
offering
energy services
marketing communication
decision style
design
marketing
value
value strategy
economic policy
Nationalekonomi
ekonometri
ekonomisk teori
ekonomiska system
ekonomisk politik
Management of enterprises
Företagsledning
management

Publikations- och innehållstyp

dok (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Sweet, Patrick L
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Ekonomi och näri ...
och Företagsekonomi
Delar i serien
Av lärosätet
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy