SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:eb937baa-0db7-4be6-af89-dd4689eb453c"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:eb937baa-0db7-4be6-af89-dd4689eb453c" > Datorspel som pedag...

Datorspel som pedagogisk resurs

Enevold, Jessica (författare)
Lund University,Lunds universitet,Avdelningen för etnologi,Institutionen för kulturvetenskaper,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Division of Ethnology,Department of Arts and Cultural Sciences,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology
Ehriander, Helene (redaktör/utgivare)
Nilsson, Maria (redaktör/utgivare)
 (creator_code:org_t)
2012
2012
Svenska.
Ingår i: Ett trollspö på katedern : att arbeta med Fantasy i skolan - att arbeta med Fantasy i skolan. - 9789170187377
  • Bokkapitel (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Fantasy är en tvärmedial genre. Det innebär att det som är typiskt för fantasy-genren och dess ”outworldliness” (Mackay 2001), det vill säga karaktärer med magiska krafter, talande djur, andar och älvor, geografiskt hisnande sagovärldar inspirerade av historiska och litterära myter och legender – inte bara återfinns i böcker utan även i film, brädspel, LAJV/LARP (rollspel med kostymer där du själv spelar en karaktär) konst och datorspel. I denna bok om fantasy som alternativt material i utbildning, handlar mitt bidrag om just datorspelens möjlighet att utgöra pedagogisk resurs. Jag utgår från flera discipliners perspektiv på datorspel som har det gemensamt att de ingår i en växande spelforskningstradition som vanligtvis betecknas på engelska, Game Studies, men som även ingår i den större kategorin Games Research, dvs spelforskning. I vad som följer redogör jag kortfattat för hur spel förstås inom denna tradition med ett flertal exempel från pågående forskning, och ger ett antal råd om vad en lärare som vill använda sig av datorspel som pedagogisk resurs bör och kan ha i åtanke och några lästips och analysexempel från forskningen som förhoppningsvis kan tjäna som inspiration för att arbeta med datorspel i skolan.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Annan humaniora -- Kulturstudier (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Other Humanities -- Cultural Studies (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Annan humaniora -- Etnologi (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Other Humanities -- Ethnology (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Medievetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications -- Media Studies (hsv//eng)

Nyckelord

Game Studies
datorspel
Fantasy
pedagogik
lärande
spelforskning
spelkultur
digital kultur
genus

Publikations- och innehållstyp

kap (ämneskategori)
pop (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy