SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:eea02442-08ce-4619-a499-900402e7ef65"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:eea02442-08ce-4619-a499-900402e7ef65" > Boutiquehotell och ...

Boutiquehotell och aura-ekonomi

Strannegård, Maria (författare)
Lund University,Lunds universitet,Avdelningen för konsthistoria och visuella studier,Institutionen för kulturvetenskaper,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Division of Art History and Visual Studies,Department of Arts and Cultural Sciences,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology
Corvellec, Hervé (redaktör/utgivare)
Lindquist, Hans (redaktör/utgivare)
 (creator_code:org_t)
2005
2005
Svenska.
Ingår i: Servicemötet - Multidisciplinära öppningar. - 9147075988
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Yta är, paradoxalt nog, ofta något grundläggande i receptet för framgång i dagens ekonomiska system. Utseende, klädsel, attityd och attribut är centrala element i det som Erving Goffman kallar impression management: förmågan att avge ”rätt” intryck med hjälp av välformulerade självpresentationer som, baserade på statussymboler och associationer, indikerar vem man är eller vill vara (se Goffman 1959). Denna ekonomi framstår som präglad av vikten av accessoarer: alla de omgivande små attribut som genom att kombineras rätt kan framställa det individuella jaget som något unikt och framgångsrikt. Denna text diskuterar hur Pan Interactive, ett ungt och coolt tv-spelsförlag under dotcom-eran, använde sig av trendiga så kallade boutiquehotell som sådana accessoarer i byggandet av företagets varumärke. Med utgångspunkt i intervjuer med förlagets chef och en av hans anställda beskriver artikeln hur Pan ägde rum i hotellen, använde dem som ”front stage” i sina kundmöten (jmfr Goffman 1959). Genom att fokusera de abstrakta kvaliteter som boutiquehotellet erbjuder sina gäster, diskuterar texten hur olika typer av hotellmiljöer kan ses som arenor för tranformationsprocesser i vilka ekonomiska, kulturella och sociala former av kapital blandas, förändras och övergår i varandra. Genom att belysa hur hotellen integreras i interaktionen mellan tv-spelsförlaget och deras kunder, framhävs platsens roll som en sofistikerad aktör i servicemötet.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Konst -- Konstvetenskap (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Arts -- Art History (hsv//eng)

Nyckelord

hotell
profilering
självpresentationer
yta

Publikations- och innehållstyp

kap (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Strannegård, Mar ...
Corvellec, Hervé
Lindquist, Hans
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Konst
och Konstvetenskap
Artiklar i publikationen
Servicemötet - M ...
Av lärosätet
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy