SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:muep.mau.se:2043/10262"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:muep.mau.se:2043/10262" > Mamma, Pappa, Försk...

Mamma, Pappa, Förskolebarn. Om förskolan som jämställdhetsprojekt

Tallberg Broman, Ingegerd, (författare)
Malmö universitet, Malmö University, School of Teacher Education
Wernersson, Inga (redaktör/utgivare)
Malmö University School of Teacher Education. (creator_code:org_t)
Malmö University Children Youth and Society (BUS). (creator_code:org_t)
2009
Svenska.
Serie: Göteborg studies in educational sciences, 0436-1121
Ingår i: Genus i förskola och skola. - Acta Universitatis Gothoburgensis. - 0436-1121. - 978-91-7346-660-8
Läs hela texten (fulltext)
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Detta kapitel behandlar förskola som struktur och förutsättning för jämställdhet och för förändring av köns- och genusordningar i familj och arbetsliv. En historia kantad av motstånd samt betydelsen av kvinnliga lobbygrupper och en aktiv skolmyndighetsfeminism kommer att framhävas. I ett europeiskt perspektiv är diskussionen om barnomsorg och förskola som strategier för jämställdhet och förändrade könsrelationer mycket aktuell. I Sverige är uppmärksamheten i början av 2000-talet riktad framför allt mot informella strukturer10. Här står pedagogernas kunskaper, genusmedvetenhet och praktiker för förverkligande av jämställdhet och förändrade könsmönster i fokus. Vikten av en kritisk diskussion om jämställdhetsambitionernas policy, perspektiv och praktik framhålls. Artikeln avslutas med en presentation av hur lärarna i förskolan, i en i projektet genomförd nationell enkät, kommenterar sitt professionella kunnande och sitt och föräldrarnas intresse, eller snarare brist på intresse, för jämställdhetsfrågor. Förhållandet mellan stat och familj, mellan föräldrar och barn samt mellan kvinna och man har förändrats genom utvecklingen av en generell och tillgänglig förskola, d.v.s. en förskola riktad till alla barn, som har generösa öppettider och är allmänt förekommande över landet. Här skiljer sig den svenska förskolemodellen från i stort sett alla andra. I internationell jämförelse har Sverige en påtagligt väl utbyggd barnomsorg som inbegriper ca 86% av förskolebarnen mellan åldrarna 1-5 år och i stort sett alla barn i åldrarna 4-5 år (98%) (Skolverket, 2008a). Den är idag en del av skolsystemet. Sedan 1996 är förskolan placerad under utbildningsdepartementet och anförd som första ledet i ett långsiktigt lärande. Förskolan har dock en mycket annorlunda historisk bakgrund än den obligatoriska skolan. Dess etablering har inneburit att ideologiska och politiska motsättningar relaterade till köns- och jämställdhetsuppfattningar har tydliggjorts. Kampen om projektet förskola kan sägas ha varit kontinuerlig sedan tillkomsten (Bergqvist & Nyberg, 2001; Hammarlund, 1998; Hultqvist, 1990).

Nyckelord

SOCIAL SCIENCES Social sciences Education
SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik
INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS Children
TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN Barn
Humanities/Social Sciences

Publikations- och innehållstyp

kap (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Tallberg Broman, ...
Wernersson, Inga
Delar i serien
Göteborg studies ...
Artiklar i publikationen
Genus i förskola ...
Av lärosätet
Malmö universitet

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy