SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:muep.mau.se:2043/30747"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:muep.mau.se:2043/30747" > Med fokus på ord, u...

Med fokus på ord, uttryck och språklig stil : ett betydelseskapande litteraturarbete i grundläggande vuxenutbildning

Walldén, Robert, (författare)
Malmö universitet, Malmö University, Faculty of Education and Society
Malmö University Faculty of Education and Society. (creator_code:org_t)
Malmö University Culture, Languages and Media (KSM). (creator_code:org_t)
visa fler...
Malmö University Literacy and inclusive subject teaching in a multilingual society. (creator_code:org_t)
visa färre...
2019
Svenska.
Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige. - SWERA, Swedish Educational Research Association. - 1401-6788. ; 24:3-4
Läs hela texten (fulltext)
visa fler...
Läs hela texten (fulltext)
visa färre...
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I denna studie utforskas ett litteraturarbete som involverar en lärare och en grupp andraspråksinlärare inom grundläggande vuxenutbildning. Den aktuella kursen är Svenska som andraspråk Delkurs 3. Syftet med studien är att utforska och synliggöra de litteracitetspraktiker som erbjuds under moment som fokuserar på romanens språk. Materialet grundar sig på observationer, ljudinspelningar och insamlat läromaterial. Analysen vilar primärt på Luke och Freebodys litteracitetspraktiker, Langers teori om textrörlighet samt Bernsteins utbildningssociologiska teori. I analysen betraktas litteraturarbetet som samspelande litteracitetspraktiker, där arbetet med romanens språk utgör en särskild textanvändningspraktik. Resultatet visar att läraren i diskussioner kring ord, uttryck och språklig stil för uppmärksamheten till de centrala karaktärernas egenskaper och utveckling genom romanen. Detta medför att textanvändningspraktiken samspelar med en betydelseskapande praktik, där de betydelser som utforskas i interaktionen överskrider betydelsen av de enskilda ord och uttryck som väljs ut och diskuteras. Detta kan tillmätas viktiga stöttande egenskaper i en undervisningsgrupp där majoriteten av eleverna skulle ha svårt att förstå romanen på egen hand. I artikeln diskuteras även hur fokuset på romanens språk öppnar upp för en textanalytisk litteracitetspraktik.

Nyckelord

HUMANITIES and RELIGION
HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP
Humanities/Social Sciences
litteracitet
svenska som andraspråk
vuxenutbildning
litteraturdidaktik
andraspråksinlärning

Publikations- och innehållstyp

art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Walldén, Robert
Artiklar i publikationen
Pedagogisk forsk ...
Av lärosätet
Malmö universitet

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy