Sökning: onr:"swepub:oai:researchportal.hkr.se/admin:publications/6f1e75ec-43ef-4311-906d-53106f95cf19" >
Vad är relationell ...
Vad är relationell pedagogik?
-
- Aspelin, Jonas (författare)
- Research on relational pedagogy,Forskning Relationell Pedagogik
-
Aspelin, Jonas (creator_code:editor_t)
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789197942287
- Kristianstad : Kristianstad University Press, 2013
- 2013
- Svenska 12
-
Ingår i: Relationell specialpedagogik. - Kristianstad : Kristianstad University Press. ; , s. 13-25
- Relaterad länk:
-
https://researchport... (primary) (free)
-
visa fler...
-
https://researchport... (primary) (free)
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Relationell pedagogik kan allmänt beskrivas som ett synsätt på utbildning där det som sker människor emellan står i centrum. Jag diskuterar i det här kapitlet vissa kännetecken för ansatsen och föreslår ett dubbelsidigt relationsbegrepp: På en första nivå är relationell pedagogik liktydigt med aktiviteter som strukturerar utbildningens sociala liv. I princip alla lärare ägnar sig dagligen åt relationell pedagogik i den meningen, dvs. är med om att bygga upp en igenkännlig socialitet och ordning i utbildningen. På en andra nivå ses relationell pedagogik snarare som avbrott eller genombrott i vardagslivets strukturer. Relationell pedagogik i den senare bemärkelsen innebär ett genuint och personligt möte, en händelse som är oförutsägbar, oplanerad och kanske inte ens märkbar. Sådana händelser kan man inte ta för givna i undervisning.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas