SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "L773:1651 9132 OR L773:978 91 506 2094 8 "

Sökning: L773:1651 9132 OR L773:978 91 506 2094 8

  • Resultat 1-10 av 18
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Sofkova Hashemi, Sylvana, 1969, et al. (författare)
  • Digitala textkompetenser och undervisning. En metatolkande syntes av forskningsstudier om texter, information och multimodalitet i skolan
  • 2020
  • Ingår i: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: Bildning, utbildning, fortbildning, Linköping, 22-23 november 2018, s. 270-286. - Linköping : Linköpings universitet. - 1651-9132. - 9789179298449
  • Konferensbidrag (refereegranskat)abstract
    • Digital teknik för in nya möjligheter i svenskämnet, som exempelvis multimodala inslag och hypertexter, men ställer också förändrade krav både på elevers läsning, design och utvärdering av texter och lärares undervisning. Förändringar i läroplan och styrdokument tyder på en önskan om att elever ska vara digitalt textkompetenta. Genom en metatol- kande ansats har ett urval av aktuell svensk forskning på området reanalyserats. Syftet är att problematisera och synliggöra de möjligheter och utmaningar den digitala tidsåldern ställer på elever och lärare när det gäller att utveckla digitala textkompetenser. Analysen bygger på studier som spänner över grund- och gymnasieskola och behandlar frågor som rör elevers lärprocesser och lärares beredskap till handledning, stöttning och bedömning när elever söker, tolkar, läser, skapar och hanterar digitala, multimodala texter. Analysen indikerar att elever behöver stöd i att värdera och tolka information samt att designa texter multimodalt. Den visar dessutom att lärare är i behov av redskap för att uppfatta och värdera digitala, multimodala textkompetenser. Kursplanerevideringarna avseende digitalisering uppvisar ett tekniskt perspektiv på användning av digitala verktyg snarare än kvalitativa aspekter av elevernas multimodala textarbete. Konsekvensen blir att lärare, oavsett årskurs eller ämne, har svårt att relatera elevers kunskapsproduktioner till kunskapsmålen i kursplanerna. Det pekar i sin tur på ett behov av att utveckla nya sorters kvalitetsindikatorer för bedömning och betygssättning gällande digital multimodal textanvändning. Om lärare och elever har en gemensam förståelse för digitala, multi- modala texter, kan det utgöra en grund för att forma mer fokuserade och medvetna samtal om kvalitet i digitalt utformat innehåll.
  •  
2.
  • Andersson Varga, Pernilla, 1961, et al. (författare)
  • Från samtalsledare till förändringsagent? Handledarens roll i Läslyftet
  • 2017
  • Ingår i: Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning.Textkulturer. Karlstad 24-25 nov, 2016 / Redaktörer: Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin Scheller, Marie Tanner, Michael Tengberg. - Karlstad : Karlstads universitet Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap. - 1651-9132. - 9789170639203
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
  •  
3.
  •  
4.
  • Borgström, Eric, 1982-, et al. (författare)
  • Tioåringar skriver nationellt prov
  • 2010
  • Ingår i: Texter om svenska med didaktisk inriktning. - Malmö : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning. - 1651-9132. ; 7, s. 25-33
  • Tidskriftsartikel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  • Holmberg, Per, 1964 (författare)
  • Textsamtal för skrivande
  • 2009
  • Ingår i: Sjätte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Muntlighetens möjligheter – retorik, berättande, samtal. Uppsala 27-28 november 2008. Huvudredaktör: Ann Pelmér.. - 1651-9132. - 9789150620948 ; , s. 59-69
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
8.
  •  
9.
  • Malmberg, Anja, 1967 (författare)
  • Grammatikövningar i läromedel för Svenska 1
  • 2020
  • Ingår i: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018 / reaktörer: Maritha Johansson, Bengt-Göran Martinsson, Suzanne Parmenius Swärd.. - Linköping : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning och Linköpings universitet. - 1651-9132. - 9789179298449
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 18
Typ av publikation
konferensbidrag (9)
bokkapitel (6)
tidskriftsartikel (3)
Typ av innehåll
refereegranskat (14)
övrigt vetenskapligt/konstnärligt (4)
Författare/redaktör
Nordenstam, Anna, 19 ... (2)
Randahl, Ann-Christi ... (2)
Olin-Scheller, Chris ... (2)
Mehrstam, Christian, ... (2)
Spehar, Andrea, 1973 (1)
von Brömssen, Kersti ... (1)
visa fler...
Johansson, Sofie, 19 ... (1)
Lyngfelt, Anna, 1965 (1)
Sofkova Hashemi, Syl ... (1)
Svärdemo-Åberg, Eva (1)
Nelson, Marie (1)
Holmberg, Per, 1964 (1)
Widhe, Olle, 1971 (1)
Cederlund, Katarina (1)
Andersson Varga, Per ... (1)
Eriksson, Ann-Marie, ... (1)
Godhe, Anna-Lena (1)
Milani, Tommaso M., ... (1)
Lennartson-Hokkanen, ... (1)
Carlson, Marie, 1950 (1)
Lindberg, Simon (1)
Liljekvist, Yvonne, ... (1)
van Bommel, Jorryt, ... (1)
Stenliden, Linnéa (1)
Boström, Lena, 1960- (1)
Borgström, Eric, 198 ... (1)
Yassin, Daroon, 1982 ... (1)
Borgfeldt, Eva, 1961 (1)
Dahl, Christoffer (1)
Strzelecka, Elzbieta ... (1)
Nord, Andreas, profe ... (1)
Åkerfeldt, Anna (1)
Magnusson, Petra (1)
Elam, Katarina, 1955 ... (1)
Grönvall-Fransson, C ... (1)
Johansson, Maritha (1)
Ohlsson, Elisabeth (1)
Wennås Brante, Eva (1)
Randahl, Ann-Christi ... (1)
Malmberg, Anja, 1967 (1)
Johansson, Maritha e ... (1)
Martinsson, Bengt-Gö ... (1)
Parmenius, Suzanne e ... (1)
visa färre...
Lärosäte
Göteborgs universitet (15)
Högskolan Kristianstad (2)
Högskolan Väst (2)
Karlstads universitet (2)
Uppsala universitet (1)
Örebro universitet (1)
visa fler...
Mittuniversitetet (1)
visa färre...
Språk
Svenska (17)
Engelska (1)
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Humaniora (13)
Samhällsvetenskap (11)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy