SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "db:Swepub ;conttype:(scientificother);lar1:(mdh);pers:(Börjesson Mats);srt2:(2005-2008)"

Sökning: db:Swepub > Övrigt vetenskapligt/konstnärligt > Mälardalens universitet > Börjesson Mats > (2005-2008)

  • Resultat 1-5 av 5
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  •  
2.
  • Börjesson, Mats, et al. (författare)
  • Konstruktionism och diskursanalys
  • 2008
  • Ingår i: Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. - Lund : Studentlitteratur Lund. - 914400155X ; , s. 145-158
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  • Nordzell, Anita, 1955- (författare)
  • Samtalat skolledarskap : kategoriserings- och identitetsarbete i interaktion
  • 2007
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Syftet med denna studie är att visa hur skolorganisation, skolledning och skolledaridentiteter produceras, formas och omformas i samtalad interaktion samt att visa vilka diskursiva metoder som de samtalande använder för att bygga upp sina begrepp och kategorier och samtidigt göra dem socialt acceptabla i sitt sammanhang. Jag har tagit teoretisk och analytisk utgångspunkt i etnometodologi, socialkonstruktionism och kategoriseringsanalys. Det empiriska materialet består av inspelade ledningsgruppsmöten, som transkriberats noggrant, från en grundskola och två gymnasieskolor, samt intervjuer med tre skolledare.De empiriska studierna presenteras i fyra delstudier, där delstudie I visar hur intervjuare och intervjuad gemensamt bygger upp relevanta ategorier med hjälp av bland annat tidsbegrepp. I delstudie II analyseras hur skolledare i ett arbetslagsledarmöte gemensamt skapar den lokalt producerade organisationen-i-handling. Delstudie III fokuserar hur citeringar av sig själv och andra används i mötessamtal för att forma kategorier och delstudie IV inriktas mot att se hur deltagarna i de probleminriktade samtalen orienterar emot teamet och hur ’vi’ som grupp formas.I samtliga delstudier fokuseras hur kategoriserandet samtidigt är identitetsskapande. De samtalande framställer sig själva som bland annat problemlösare, nytänkare, förändrare och annorlunda än ’de andra’. Kategoriseringsarbete har visat sig ha stor betydelse för interaktionen och identitetsarbete är en viktig del av det som sker i mötessamtal. Skolledning framstår som bland annat gemensamt producerat och inte enbart som ett heroiskt ensamarbete. Tal och samtal kan beskrivas som en viktig del av och i ledningsarbetet.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-5 av 5
Typ av publikation
bokkapitel (2)
samlingsverk (redaktörskap) (1)
bok (1)
doktorsavhandling (1)
Typ av innehåll
Författare/redaktör
Palmblad, Eva (2)
Sundgren, Gunnar (1)
Sahlström, Fritjof, ... (1)
Nordzell, Anita (1)
Palmblad, Eva, 1957 (1)
visa fler...
Nordzell, Anita, 195 ... (1)
visa färre...
Lärosäte
Göteborgs universitet (1)
Linköpings universitet (1)
Språk
Svenska (5)
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Samhällsvetenskap (4)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy