SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "db:Swepub ;pers:(Persson Anders);spr:swe;conttype:(refereed)"

Sökning: db:Swepub > Persson Anders > Svenska > Refereegranskat

  • Resultat 1-10 av 63
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  •  
2.
  •  
3.
  • Backman, Ylva, et al. (författare)
  • Vetenskapliga tankeverktyg : till grund för akademiska studier
  • 2012. - 1
  • Bok (refereegranskat)abstract
    • I princip alla vetenskapliga studier vid universitet och högskola kräver kunskaper och färdigheter inom kritiskt tänkande, etik, kunskapsteori, vetenskapsteori, metodteori och vetenskapligt skrivande. Denna bok ger en introduktion till dessa områden.Författarna vägleder läsaren till att upptäcka det intressanta, begripliga och samtidigt problemfyllda med frågor som: Vad är kunskap? Vad skiljer vetenskap från annat? Hur samlar man in data? Hur ska man förhålla sig till källor? Vilka metoder leder till tillförlitliga slutsatser? Var går gränsen för vad man får göra inom forskning? Hur argumenterar och skriver man vetenskapligt?Genom hela boken finns övningar, exempel och förslag till vidare läsning. På bokens webbplats finns ytterligare material för att underlätta och fördjupa lärandet av bokens innehåll. Vetenskapliga tankeverktyg – till grund för akademiska studier vänder sig till studenter inom alla akademiska områden. Den kan användas vid introducerande moment i utbildningar eller som resurs vid skrivande av rapporter, uppsatser och examensarbeten.
  •  
4.
  • Berg, Mikael, Universitetslektor, 1970-, et al. (författare)
  • Graderande granskning och förklarade glapp : Svensk historie- och samhällskunskapsdidaktisk forskning om lärares bedömningspraktik 2009–2019
  • 2020
  • Ingår i: Nordidactica. - Karlstad : CSD Karlstad. - 2000-9879. ; :1, s. 18-44
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • During the last decade there has been an increasing interest in the Swedish research field concerning assessment in schools, especially with focus on the school subject’s history and social science. The aim of this article is therefore to explore what perspectives that have being used by researchers in the Swedish field of history and social science subject didactic, when investigating teacher’s assessment practice. The method used in the article is a text analysis of 13 Swedish thesis and articles that deal with teacher’s assessment practice within the Swedish field of history and social science subject didactics between 2009 and 2019. The result shows that there an overwhelming part of the studies deals with examine teacher’s assessment practice. Another dominant trend is to explain the variations in teacher’s assessment practice. Overall the result shows that there is a lack of studies which begin with teachers subject specific experiences and also a lack of studies with a policy critical approach. To try to capture the complexity in assessment we therefore argue in the light of the result that there is a need of both a theoretical and cumulative broadening of the Swedish research field concerning teacher’s assessment with focus on the school subject’s history and social science.
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  • Eklund, Monica, et al. (författare)
  • Medreflektioner inom lärarutbildningens examensarbete
  • 2008
  • Ingår i: Kongresrapport til den 10. nordiske læreruddannelseskongres. - Reykjavik : School of Education, University of Iceland. - 9789979985167
  • Konferensbidrag (refereegranskat)abstract
    • Studenterna inom lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad skriver under sin sista termin ett examensarbete. Enligt de bedömningskriterier som tillämpas ska examensarbetet vara såväl vetenskapligt som skol- och yrkesrelevant. Examensarbetet bedöms av akademiska lärare och bedömningarna ligger till grund för betygsättningen av examensarbetena. Efter att examensarbetena betygsatts, kommenteras de godkända examensarbetena av personal inom för-, grund och gymnasieskolor, s.k. medreflektörer. I föreliggande paper undersöks ett 50-tal medreflektioner med utgångspunkt från tre frågeställningar: 1. Vad slags reflektioner förmedlas i medreflektörernas texter?; 2. Vilka likheter och skillnader finns mellan medreflektörernas kommentarer och de akademiska bedömningarna?; 3. Ger medreflektörernas verksamhet bidrag till kompetensutveckling och skolutveckling?
  •  
9.
  • Holsanova, Jana, et al. (författare)
  • Visualisering av ögonrörelser som stöd för motivation, metakognition och lärande
  • 2014
  • Ingår i: Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet. - 9789174738629 ; , s. 369-380
  • Bokkapitel (refereegranskat)abstract
    • Bidraget presenterar ett nytt pedagogiskt verktyg (EyeLearn) som baseras på ögonrörelsemätningsmetoden och används som stöd för motivation, metakognition och lärande. Genom visualiseringar av ögonrörelser kan man följa problemlösningsprocessen, ge stöd till lågpresterande elever, förbättra elevers metakognitiva förmågor och studieteknik, plocka fram exempel på framgångsrika och mindre framgångsrika strategier, motivera elever genom att engagera dem i jämförande diskussioner om alternativa lösningar samt anpassa digitala läromedel efter elevernas förmåga och preferens. Verktyget stödjer därmed interaktivitet, ger återkoppling till eleven, respekterar individernas lärstilar, erbjuder former av samarbete och stödjer metakognition.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 63
Typ av publikation
tidskriftsartikel (25)
bokkapitel (21)
konferensbidrag (12)
samlingsverk (redaktörskap) (2)
rapport (1)
bok (1)
visa fler...
forskningsöversikt (1)
visa färre...
Typ av innehåll
Författare/redaktör
Johansson, Roger (9)
Ranagården, Lisbeth (3)
Andersson, Gunnar (2)
Neuhaus, Sinikka (2)
Sellerberg, Ann Mari (2)
visa fler...
Lindmark, Daniel, 19 ... (1)
Wikberg-Nilsson, Åsa (1)
Panican, Alexandru (1)
Berggård, Glenn (1)
Holsánová, Jana (1)
Schmitt, Irina (1)
Nyström, Marcus (1)
Wahlström, Claes-Gör ... (1)
Strömbom, Lisa (1)
Höök, Fredrik, 1966 (1)
Sonesson, Anders (1)
Pelger, Susanne (1)
Mårtensson, Katarina (1)
Nordmark, Eva (1)
Gummesson, Christina (1)
Roxå, Torgny (1)
Svensson, Kerstin (1)
Bruce, Barbro (1)
Holmqvist, Kenneth (1)
Sjöberg, Mats (1)
Lundberg, Ingvar (1)
Backman, Ylva (1)
Kasemo, Bengt Herber ... (1)
Hultberg, John (1)
Hansson, Martin (1)
Lindgren, Cecilia (1)
Leppänen, Vesa (1)
Nilsson-Lindström, M ... (1)
Svensson, Kristoffer (1)
Andersson Hult, Lars (1)
Tranquist, Joakim (1)
Petersson, Harry (1)
Wojda, F. (1)
Genoud, Guillaume (1)
Burza, Matthias (1)
Lundh, Olle (1)
Hjort, Torbjörn (1)
Örbring, David (1)
Edgren, Gudrun (1)
Aurand, Bastian (1)
Senje, Lovisa (1)
Gardelli, Viktor (1)
Gardelli, Teodor (1)
Höök, Fredrik (1)
visa färre...
Lärosäte
Lunds universitet (36)
Linköpings universitet (9)
Högskolan Dalarna (6)
Högskolan i Halmstad (5)
Linnéuniversitetet (4)
Umeå universitet (3)
visa fler...
Karlstads universitet (3)
Luleå tekniska universitet (2)
Stockholms universitet (1)
Högskolan Väst (1)
Örebro universitet (1)
Chalmers tekniska högskola (1)
RISE (1)
visa färre...
Språk
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Samhällsvetenskap (47)
Humaniora (10)
Naturvetenskap (2)
Teknik (2)
Medicin och hälsovetenskap (1)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy