SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "LAR1:su ;conttype:(scientificother);spr:swe;lar1:(liu)"

Sökning: LAR1:su > Övrigt vetenskapligt/konstnärligt > Svenska > Linköpings universitet

  • Resultat 1-10 av 64
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Almqvist, Roland, et al. (författare)
  • Resursanpassning och utveckling av kommunal verksamhet. : Sammanfattning och slutord fårn det andra Nationionella kommunforsningsprogrammet.
  • 2017
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Under åren 2010–2017 har de fyra universitetsanknutna kommunforsknings-instituten i landet drivit det Nationella kommunforskningsprogrammet. Forskningsprogrammets innehåll har vuxit fram i samtal mellan forskare och företrädare för de kommuner som deltagit i och finansierat forskningsprogrammet. Den första delen av forskningsprogrammet (Natkom 1) påbörjades 2010 och avslutades 2013 och handlade om hur kommuner anpassar sig till förändrade förutsättningar och handskas med besvärliga situationer.Föreliggande rapport utgör slutrapport för den andra delen av det Nationella kommunforskningsprogrammet (Natkom 2) som påbörjades 2014 och avslutades 2017. Mot bakgrund av krav som ställs på den kommunala organisationen att anpassa verksamheten till de resurser som finns var temat denna gång hur kommuner hanterar resursanpassning och verksamhetsutveckling. Natkom 2 fokuserade på att kartlägga och beskriva idéer för resursanpassning och verksamhetsutveckling och hur dessa överförs till praktiken. I rapporten sammanfattas och kommenteras de viktigaste resultaten från de 16 projekt som bedrivits inom ramen för forskningsprogrammets andra del.En iakttagelse från projekten är att centralisering av befogenheter till kommunledningen tycks vara vanligt i arbetet med resursanpassning och verksamhetsutveckling. Likaså kan konstateras att anpassningen och utvecklingen oftast är av mindre art och inkrementell. Trots att det finns tydliga tecken på "pyspunka" löper verksamheten på utan tydliga försök att göra större förändringar i syfte att anpassa verksamheten till framtida utmaningar.De sju år som det Nationella kommunforskningsprogrammet i sin helhet har löpt har varit tämligen turbulenta kommunala år. Totalt har det skrivits 47 rapporter och anordnats sju konferenser. Det handlar följaktligen om ett mycket omfattande och innehållsrikt empiriskt material som sammanställts, analyserats och legat till grund för slutsatser som återförts till medverkande kommuner, men även till icke medverkande kommuner, studenter och i forsk-ningslitteraturen.
  •  
2.
  • Aronsson, Karin, 1946-, et al. (författare)
  • Förhandlingar mellan föräldrar och barn
  • 2009. - 1
  • Ingår i: Barn, barndom och föräldraskap. - Stockholm : Carlssons. - 9789173312875 ; , s. 136-154
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  • Aronsson, Karin, 1946-, et al. (författare)
  • Spel, familjeliv och virtuella rum.
  • 2007
  • Ingår i: Virtuella lekar och digitala berättelser - Perspektiv på datorspel. - Lund : Studentlitteratur. ; , s. 85-103
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
6.
  • Assarsson, Liselott, 1969-, et al. (författare)
  • Iscensättande av identiteter i vuxenstudier
  • 2005
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • The focus of this thesis is how identities are construed in adult education. According to the theoretical framework inspiring the study, identities are viewed as discursive constructions that are negotiated in social arenas. Hence, identities are considered versatile, plural and contradictory. The study has an ethnographic case study design and the field work was conducted 1998–2001. Various sources of data collection, such as interviews and participant observations were utilised. Every day practice at three different institutions of adult education in the case study municipality ”Nystad” were studied: Folk high school, Komvux and Liber Hermods flexgymnasium. Participants (27) were studied extensively, and a follow-up containing biographical interviews with the participants was also done 18 months after the main study.The result will show how the discourse of life long learning produce different technologies applying to different institutions of adult education defining what counts as knowledge, the relationships between actors and the demands participants will be posed with. Although the institutions of education are different, there are also similarities. The differences, however, are important in the recruitment of participants. The requirements of the education as to who you are supposed to be as a participant in adult education show a similar pattern, irrespective of the institution of education; the student with an interest in studying, prone to change, independent and well-behaved.Different strategies are detected when focusing the staging of participants’ identities, adaptive and defiant. An adaptive strategy means the adults meet the requirements of the education and a defiant strategy that they resist. The strategies may be applied by one and the same participant depending on the situation. Biographies show how different interpretative repertoires are used to stage different identities. The participants use four repertoires relevant to the subject: that of making a living, learning, earning credits and self realization. The repertoires applicable to the forms of teaching are teacher oriented, selfdirected and conversational. The repertoires used in relation to the teachers in adult education are expert, person, supervisor and administrator. The repertoires used by the adults in order to describe other participants are adult student, study mate and friend. The result of the study inspires the discussion of adult education in terms of social inclusion and exclusion.
  •  
7.
  • Bennerstedt, Ulrika, 1979-, et al. (författare)
  • Kollegialt skärmarbete som lärpotential i digitala yrkesverksamheter
  • 2018
  • Ingår i: Lärande organisation 2.0. - Stockholm : Studentlitteratur AB. - 9789144114798 ; , s. 127-152
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Digitaliseringen av samhället har i grunden förändrat dagens arbetsliv och alltmer arbete utförs i och omkring digitala enheter. Arbetsmoment är därmed på något sätt knutet till vad som i bred bemärkelse kan kopplas till skärmar av olika slag, vad som kan beskrivas som skärmarbete. Ytterligare en konsekvens av digitaliseringen är att nya yrkesroller uppstått till följd av framväxande digitala arbets- och fritidsaktiviteter. I relation till lärande innebär digitaliseringen att arbetsplatsens lärprocesser i hög grad sker i och omkring skärmarbete. Med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på lärande är syftet i detta kapitel att bidra med kunskap om möjligheter och utmaningar med lärande i organisationer där digitala aktiviteter och redskap är det centrala kunskapsobjektet för yrkeskunnandet. Exempel tas från två olika verksamheter där kollegialt skärmarbete organiseras för att utföra utvärderings- och bedömningsaktivteter. Den första verksamheten utgörs av en IT-support där ett team använder dokumenterat skärmarbete vid återkommande organiserade lärtillfällen. Det andra sammanhanget utgår från hur en jury av yrkesverksamma spelutvecklare värderar spel på en datorspelstävling. I kapitlet diskuteras hur yrkesprofessionellas kollegiala blick är direkt kopplad till hur digitala verktyg är integrerade i organisatoriska verksamheter. Kapitlet illustrerar hur professsionella grupper organiserar såväl traditionella som nyare former av utrymme och stöd för lärande och utveckling för att tillgängliggöra privata digitala aktiviteter kollegialt.
  •  
8.
  • Bjurström, Erling, 1949- (författare)
  • Högt och lågt : Smak och stil i ungdomskulturen
  • 1997
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • The thesis contributes to the understanding of modern youth cultures. The study consists of three parts. The first part explores the development of youth culture research. In the second part a theoretical perspective is developed on taste and style that can be applied to contemporary youth cultures. The key concepts used in this elaboration are stylisation and contextualisation, and the distinction between style markers and style elements. Stylisation is regarded as a prerequisite for the production of style, which puts emphasis on the agency involved in the construction of youth styles. Style markers, i.e. single or combined elements which give an immediate comprehension of the distinctive traits of a style, are fundamental to the social classification and decoding of styles. They also play a decisive role in the recontextualisation of styles. Styles are always drawn into processes of distinction and dialogism. The former of these processes has foremost been elaborated in the cultural sociology of Pierre Bourdieu and the latter in the work of Paul Ricoeur and Mikhail Bakhtin. In the second part of the thesis these approaches are combined into a dialectic of distinction and dialogism. At the same time Bourdieu's notions of symbolic capital, social fields and habitus are scrutinized. In the third part of the thesis the theoretical perspective is oriented towards empirical findings. The aim of the empirical investigations is to analyse whether and to what extent social dimensions are reflected in young people's taste for culture and aesthetics. The data used in the empirical analysis were collected in three Swedish cities, Gothenburg, Gävle and Stockholm, in 1991/92, 1993 and 1994/95 respectively. The methodology used is a combination of quantitative and qualitative methods, that makes it possible to analyse young people's cultural and aesthetic orientations from both the perspective of structure and agency. The analysis of the data from Gothenburg and Gävle confirms Bourdieu's notion of the crucial role played by the educational system in the distribution of symbolic capital, and that there are marked differences between male and female tastes. The analysis of the structural differences in the pupils' taste was complemented by an analysis of the sense for the taste-game of culture based on interviews conducted with young people in Stockholm. In an ideal typical manner the interviewed young perople's orientations towards culture and aesthetics were divided into three categories: one which solely preferred non-consecrated forms of culture, another which mainly preferred popular culture, and yet another, with a relatively strong taste for both consecrated and popular culture. The sense for cultural distinctions in the last group was not merely bound to high culture, but also to popular culture. From this the conclusion is reached that the pure aesthetic gaze is not the only gaze involved in cultural distinction. It is further argued that Bourdieu's theory of symbolic capital, fields and habitus ought to be complemented with an analysis of different kinds of social fields and their power of consecration in the understanding of cultural hierarchies. The sense for the taste-game of culture also played a crucial role in young people's orientations to different styles. The sense for style was in many cases intervened with structural reflexivity and self-reflexivity. Finally, an analysis of the male and female style gaze was extracted from the gender differences found in the empirical material. The male style gaze is mainly turned towards style, whereas the female style gaze is foremost turned towards stylisation. In this way boys are more inclined than girls to position themselves in relation to the symbolic structures of style.
  •  
9.
  • Björklund Boistrup, Lisa, 1960- (författare)
  • Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande
  • 2013. - 1
  • Bok (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • All form av bedömning handlar om återkoppling och påverkar eleverna, på gott och ont. Den här boken är ett ovärderligt stöd för de lärare som vill bli medvetna om hur deras återkoppling kan ge eleverna möjlighet att engagera sig och ta aktiv del i sitt eget lärande – med fokus på matematik.I boken diskuteras bedömningar i matematik utifrån olika undervisningssituationer. Det handlar om allt ifrån hur man som lärare agerar när man går runt och hjälper sina elever i klassrummet, till mer sammanfattande bedömningar i samband med utvecklingssamtal och betyg. Texten illustreras av utförliga situationsbeskrivningar hämtade från matematikundervisning i olika årskurser, vilket ger en konkret koppling till vad som faktiskt sker i klassrummet. Vissa textavsnitt är markerade som fördjupning och kan hoppas över av de läsare som främst är ute efter de praktiska verktygen och inte avser att fördjupa sig i teorin.Boken riktar sig till lärarstudenter och aktiva lärare, men är även intressant för skolledare och politiker med ansvar för att utarbeta styrdokument och fördela resurser. Boken kan följa lärarstudenterna genom deras utbildning och de avsnitt som har ett mer teoretiskt perspektiv kan även stödja och inspirera dem i deras uppsatsskrivande
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 64
Typ av publikation
bokkapitel (22)
doktorsavhandling (14)
bok (10)
samlingsverk (redaktörskap) (9)
rapport (5)
tidskriftsartikel (4)
visa fler...
visa färre...
Typ av innehåll
Författare/redaktör
Aronsson, Karin, 194 ... (5)
Sanden, Annika, 1969 ... (3)
Jülich, Solveig (2)
Olsson, Jesper, 1966 ... (2)
Sundevall, Fia, 1974 ... (2)
Arnberg, Klara (2)
visa fler...
Jülich, Solveig, 196 ... (1)
Ørum, Tania (1)
Olsson, Jesper (1)
Sparrman, Anna, 1965 ... (1)
Kjellbom, Pia (1)
Kowalkowski, Christi ... (1)
Abrandt Dahlgren, Ma ... (1)
Bjurström, Erling, 1 ... (1)
Åkesson, Lisa, 1960- (1)
Lindskog, Stefan (1)
Olsson, Anders (1)
Berglund, Karin, 196 ... (1)
Sundin, Elisabeth (1)
Petersson, Erik (1)
Rydell, Maria (1)
Näslund, Johan (1)
Rosander, Michael (1)
Millqvist, Göran, Pr ... (1)
Andersson, Susanne (1)
Säljö, Roger, Profes ... (1)
Ekholm, David, 1980- (1)
Wahlbeck, Östen (1)
Hylander, Ingrid (1)
Almqvist, Roland (1)
Skoog, Matti (1)
Ramberg, Ulf (1)
Donatella, Pierre (1)
Nilsson, Viveka (1)
Wänström, Johan, 197 ... (1)
Dahlstedt, Magnus, 1 ... (1)
Lenz Taguchi, Hillev ... (1)
Malmberg, Bo, 1958- (1)
Trondman, Mats, prof ... (1)
Hermelin, Brita, Pro ... (1)
Forsberg, Gunnel, Pr ... (1)
Hermelin, Brita (1)
Hallström, Jonas, 19 ... (1)
Fredriksson, Martin (1)
Colliander, Helena, ... (1)
Simonsen, Pål Aarsan ... (1)
Anward, Jan (1)
Sköld, Johanna, 1976 ... (1)
Cekaite, Asta, 1972- (1)
Tholander, Michael, ... (1)
visa färre...
Lärosäte
Stockholms universitet (64)
Språk
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Samhällsvetenskap (47)
Humaniora (20)
Medicin och hälsovetenskap (1)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy