SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "db:Swepub ;conttype:(scientificother);mspu:(collectioneditorial);lar1:(esh)"

Search: db:Swepub > Other academic/artistic > Editorial collection > Marie Cederschiöld högskola

  • Result 1-10 of 84
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  •  
3.
  • Against separation : experiences in early intervention for young children with disabilities in Russia and Byelorussia
  • 2014
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • This book is a result of a Russian-Swedish cooperation between the St Petersburg Early Intervention Institute and the Department of Social work, Ersta Sköndal University College in Stockholm. The framework of this cooperation has been a project financed by the Swedish International Development Cooperation Agency, Sida. The theme of the book is early intervention for children with disabilities, which is an advancing field of knowledge in Russia and other post-Soviet countries, rapidly catching up with clinical standards in Western Europe and the United States but still facing serious challenges from predominant clinical traditions and general attitudes towards handicapped children.The book provides examples of implementation and development of Early Intervention services in Novgorod, Archangelsk, Minsk and St Petersburg, together with theoretical contributions focusing on subjects like attachment theory, identity development, professional team work, existential and ethical aspects and communication. It also discusses possibilities and dilemmas with practitioners working as researchers in their own field.The book also brings forward some important conclusions for early intervention as a theoretical and practical field. An effective program in the field of early intervention should build on a clinical program, an educational program, knowledge achievement by means of a clinical research program and policymaking activities. We hope this book will be useful, for practitioners struggling with the complex reality related to the implementation of early intervention as well as for academics and students in this field.
  •  
4.
  •  
5.
  • Att leva med demens
  • 2016. - 1
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • För att personer med demenssjukdom ska kunna leva ett fullgott liv behövs mer kunskap. I grunden handlar det om att förändra föreställningar och attityder till personer som lever med en demenssjukdom så att personerna själva, deras anhöriga och personal inom hälso- och sjukvården och politiker, kan se nya möjligheter i stället för enbart förluster. I den här boken presenteras kunskap och forskning som sätter personer med demenssjukdom i centrum. Boken utgår alltså inte i första hand från vården eller anhöriga, utan från dem som lever med sjukdomen. På så sätt skapas en tankeram som ger stöd vid både utvecklingsarbete och reflektion bland människor som på olika sätt arbetar med och för personer med demenssjukdom.Cirka 110 000 och 170 000 svenskar har i dag en demenssjukdom. Om ett tiotal år är det betydligt fler: ökad livslängd och en större medvetenhet om demenssjukdomar gör att allt fler personer får en diagnos tidigt i förloppet. Som en konsekvens av detta kommer alltfler personer att leva med en demenssjukdom under lång tid, och ofta i hemmet. Detta innebär inte bara en utmaning för vård, omsorg och socialpolitik, utan väcker också frågor som berör såväl personer med demens, som anhöriga och andra i det sociala nätverket: Hur kan personer med demens leva och fungera i sitt hem tillsammans med eventuella familjemedlemmar? Hur kan de fungera som medborgare och delta i samhällslivet, ha makt över sitt eget vardagsliv och fatta egna beslut om sitt eget liv?I boken medverkar forskare från Centrum för demensforskning (CEDER) vid Linköpings universitet. Den innehåller många pedagogiska exempel och riktar sig till utbildningar inom vård, omvårdnad, socialt arbete och omsorg.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  • Barns röster om våld : att tolka och förstå
  • 2008. - 1
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • Den här boken har två syften. Det första är att utifrån aktuell forskning inom området ge en inblick i kvalitativa, tolkande perspektiv på barn som upplever våld i sin familj. Här är barnens egna röster om sina upplevelser och situation utgångspunkten. Det andra syftet är att ge en grundläggande kunskap om den "nya" barndomssociologin som teori och metod - både i praktiskt arbete med den här gruppen barn samt deras familjer och i forskning.
  •  
9.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 84
Type of publication
Type of content
Author/Editor
Trägårdh, Lars (9)
Silfverberg, Gunilla (5)
Öhlén, Joakim, 1958 (5)
Wallin, Lars (4)
Svedberg, Lars (4)
Friberg, Febe, 1950 (4)
show more...
Segnestam Larsson, O ... (3)
Lundberg, Erik (2)
Alwall, Jonas (2)
Näsman, Elisabet (2)
Wijk, Helle, 1958 (2)
Gustavsson, Bernt (2)
Ekström, Mats (2)
Edberg, Anna-Karin (2)
Eriksson, Maria (2)
Edberg, Anna-Karin, ... (2)
Pringle, Keith, 1952 ... (1)
Nordfeldt, Marie (1)
Karlsson, Magnus (1)
Lundberg, Erik, 1980 ... (1)
Wallin, Gunhild, 195 ... (1)
Johansson, Göran (1)
Ehrenberg, A (1)
Källström, Åsa, 1971 ... (1)
Karlsson, Martin, 19 ... (1)
Andershed, Birgitta (1)
Ternestedt, Britt-Ma ... (1)
Sundh, Kenneth (1)
Kozhevnikova, Elena (1)
Whitaker, Anna (1)
Jeppsson-Grassman, E ... (1)
Amnå, Erik (1)
Hansen, Kjell (1)
Roman, Christine (1)
Klang-Söderkvist, Bi ... (1)
Ahlzen, Rolf (1)
Lundman, Berit (1)
Näsman, Elisabet, 19 ... (1)
Brytting, Tomas, 195 ... (1)
Cater, Åsa, 1971- (1)
Schiratzki, Johanna (1)
Lerner, Henrik (1)
Holgersson, Charlott ... (1)
Ternestedt, Britt-Ma ... (1)
Ljunggren, Carsten (1)
Linghag, Sophie (1)
Pettersson, Torsten (1)
Larsson, Hannu, 1985 ... (1)
Söderberg, Siv (1)
Lundström, Tommy (1)
show less...
University
Örebro University (7)
University of Gothenburg (6)
Uppsala University (6)
Linköping University (6)
Högskolan Dalarna (5)
show more...
Kristianstad University College (3)
Stockholm University (2)
Mälardalen University (2)
Lund University (2)
Chalmers University of Technology (2)
Umeå University (1)
Luleå University of Technology (1)
Mid Sweden University (1)
Karlstad University (1)
Swedish University of Agricultural Sciences (1)
show less...
Language
Swedish (67)
English (17)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (39)
Medical and Health Sciences (24)
Humanities (16)
Natural sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view