SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "swepub ;conttype:(scientificother);lar1:(gu);mspu:(book);pers:(Doverborg Elisabet 1947)"

Search: swepub > Other academic/artistic > University of Gothenburg > Book > Doverborg Elisabet 1947

  • Result 1-10 of 13
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Doverborg, Elisabet, 1947, et al. (author)
  • Barn och matematik, 3-5 år
  • 2013
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • I broschyren visar vi på situationer och tillfällen där matematik kan lyftas fram i hemmiljön. För att matematiken ska upplevas och förstås av barnen, måste de vuxna benämna och samtala om det de gör tillsammans med barnen för att kunna utmana och utöka deras erfarenheter. Barn är hela tiden upptagna med att utforska omvärlden och de försöker tolka och förstå de sammanhang de är involverade i, bland annat med hjälp av matematik. Vi sätter fokus på barns omvärld och den matematik som små barn, med hjälp av vuxna, möter i sin vardag. Att utveckla förståelse för matematikens ord och begrepp är en ständigt pågående process som du som förälder är delaktig i. När du lyfter fram och benämner det som finns i omvärlden, ger du ditt barn förutsättningar att uppleva matematik.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Doverborg, Elisabet, 1947, et al. (author)
  • Att förstå barns tankar. Metodik för barnintervjuer
  • 2000
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Detta är en bok som i första hand vänder sig till förskolepersonal, lågstadielärare och fritidspedagoger. Författarna frågar sig hur många av dessa som egentligen vet vad barnen uppfattar av verksamheten. De har nämligen i sin forskning konstaterat att barn ofta uppfattar något helt annat än vad läraren avsett. Vi måste lära oss ett sätt att ta reda på hur barn tänker utifrån den erfarenhet de har. Det är viktigt att vi tar de riktlinjer för förskola och lågstadium som finns på allvar och försöker anpassa barns inlärning till deras tankeutveckling. ATT FÖRSTÅ BARNS TANKAR beskriver en metod att få barn att berätta om hur de tänker. Det sker genom att läraren i samtalsform intervjuar barnen. Den kunskap läraren får ur barnens svar kan hon eller han utnyttja i planering och utvärdering, i samverkan förskola-skola och i samtal med föräldrar. Att intervjua barn kan dessutom utveckla både lärarens och barnens kompetens. Författarna hävdar att barnobservationer, prov och test ibland varken är lämpliga eller tillräckliga. ATT FÖRSTÅ BARNS TANKAR är den första metodbok som skrivits om att intervjua barn.
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  • Doverborg, Elisabet, 1947 (author)
  • Barn och matematik, 0-3 år
  • 2012
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Många studier visar att föräldrar har en avgörande betydelse för sina barns matematiklärande. I broschyren visar vi på situationer och tillfällen där matematik kan lyftas fram i hemmiljön. Dessa situationer och tillfällen finns i de flesta hem, men för att matematiken ska upplevas och förstås av barnen, måste de vuxna samtala, benämna, utmana och även utvidga barnens erfarenheter. Barn är hela tiden upptagna med att utforska omvärlden och de försöker tolka och förstå de sammanhang de är involverade i, bland annat med hjälp av matematik. I broschyren sätter vi fokus på barns omvärld och den matematik som små barn, med hjälp av vuxna, möter i sin vardag.
  •  
8.
  • Doverborg, Elisabet, 1947, et al. (author)
  • Förskolebarn i matematikens värld
  • 1999
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Omvärlden är full av situationer och möjligheter till att betraktas och sättas ord på i matematiska termer. För att barn ska få tillgång till dessa begrepp och uppfatta matematiken som meningsfull och lustfylld krävs lyhörda och medvetna pedagoger, som själva ser möjligheterna i barnens vardag. Förskolan har fått en läroplan med en mångfald av strävandemål. Bland annat betonas där att barn ska utveckla sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang och utveckla sin förståelse för grundläggande egenskaper i bl. a. begreppet tal. Det är framför allt detta som denna bok handlar om. Boken vänder sig främst till pedagoger i förskolan och förskoleklassen, men också till föräldrar, så arbetssättet innebär att göra matematiken synlig genom att problematisera vardagen.
  •  
9.
  • Doverborg, Elisabet, 1947, et al. (author)
  • Inlärning och utveckling. Barnet, förskolan och skolan
  • 1987
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Så länge läraren inte förstår barns sätt att tänka, är det också mycket begärt att barn ska förstå lärarens intentioner med undervisningen. Här, i barns sätt att tänka, att tolka sin omvärld, måste verksamheten i förskola och skola ha sin utgångspunkt. Det hävdar författarna till denna bok och belyser sin uppfattning med många exempel ur aktuell forskning och observationer från förskola och skola. Författarna formulerar ett synsätt på pedagogisk verksamhet i förskola och skola. Boken ger en teoretisk bas att stå på, en handlingsberedskap för den som vill försöka omsätta detta synsätt i praktiken och - inte minst - ta förskolans pedagogiska program och grundskolans läroplan på allvar när det gäller att verksamheten ska utgå från barns erfarenheter och utveckling.
  •  
10.
  • Doverborg, Elisabet, 1947, et al. (author)
  • Mångfaldens pedagogiska möjligheter. Ett sätt att arbeta med att utveckla barns förståelse för sin omvärld
  • 1995
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • När barn får möjlighet och tid att reflektera över olika problem förundras vi ofta över deras idérikedom och okonventionella lösningar. Den här boken visar på ett problematiserande arbetssätt som utgår från just detta - och från att varje barn har erfarenheter och sätt att tänka som tillsammans med andras blir en rik källa till lärande. Planerat, utifrån situationer och företeelser i vardagen, kan vi som vuxna och som pedagoger hjälpa barnen utveckla sin förmåga att observera, att se saker ur olika perspektiv, att reflektera och upptäcka samband - att uppfatta olika fenomen i sin omvärld. Bokens många exempel visar detta och betonar mångfaldens betydelse för att utveckla barns förståelse och medvetenhet om att de kan lära i pedagogiska sammanhang. Att barnen i en grupp blir medvetna om att de tänker olika bidrar i sig till deras förståelse. Ta inget för givet, säger författarna. Utgå alltid från barnens perspektiv. Exakt vad de kommer att behöva känna till i sitt liv framöver är omöjligt att förutse, men hur man kan gå tillväga för att söka kunskap och lösa problem är goda redskap som vi som arbetar i förskolan kan ge dem. Vardagen är full av möjligheter!
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 13
Type of publication
Type of content
Author/Editor
Pramling Samuelsson, ... (8)
Pramling, Niklas, 19 ... (4)
Pramling, Ingrid, 19 ... (3)
Qvarsell, Birgitta (1)
Sterner, Görel, 1949 (1)
show more...
Olsson, Ingrid, 1942 (1)
show less...
University
Language
Swedish (11)
Norwegian (2)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (13)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view