SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WAKA:ref ;mspu:(publicationother);pers:(Lundegård Iann)"

Search: WAKA:ref > Other publication > Lundegård Iann

  • Result 1-3 of 3
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Caiman, Cecilia, et al. (author)
  • Didaktiska perspektiv på hållbar utveckling
  • 2018
  • Other publication (peer-reviewed)abstract
    • Kapitlet ger en introduktion till lärande i hållbar utveckling. Det görs genom att ge en bild av hur de komplexa och ämnesövergripande hållbarhetsfrågorna kan karaktäriseras. Kapitlet lägger vikt vid att diskutera och problematisera de viktiga frågorna, varför behövs en undervisning i hållbar utveckling, vad ska undervisningen innehålla samt hur ska den organiseras.
  •  
2.
  • Caiman, Cecilia, et al. (author)
  • Hela skolan för hållbar utveckling
  • 2018
  • Other publication (peer-reviewed)abstract
    • Den här delen avslutar modulen samtidigt som den blickar framåt mot arbetslagets och skolans utveckling. Syftet med delen är att bidra till hur skolans personal kan arbeta med att utveckla en skola som har som mål att i verksamheten som helhet arbeta med hållbarhet.I delen presenteras en modell för hur en skola kan arbeta med skolutveckling som en demokratisk process. Delen diskuterar Framtidsverkstad, som är en metod för att starta en förändringsprocess. Den visar ett exempel från en skola och hur ett arbetslag genomför en framtidsverkstad. Ni får även möjlighet att pröva att genomföra en framtidsverkstad på den egna skolan. Delen tar också upp idéer om organisationsförändring.
  •  
3.
  • Lundegård, Iann, et al. (author)
  • Didaktiska utmaningar och perspektiv på hållbar utveckling : Grundskola åk 1-6
  • 2021
  • Other publication (peer-reviewed)abstract
    • Introduktionen tar upp det vi kallar ett didaktiskt raster. Syftet med det är att ge en inblick i hur hållbarhetsfrågorna diskuteras i pedagogisk och didaktisk forskning och låta det bli redskap för reflektion över didaktiska vad-, hur- och varför-frågor kopplat till undervisning. I inledningen till modulen ligger frågornas allvar som en resonansbotten. Här tar vi upp några didaktiska spår som sedan följs upp i de olika delarna. Som vuxna behöver vi ta ansvar för våra barn och kommande generationer. I det sammanhanget är ditt arbete som lärare är ett av det mest viktiga som finns. Men hur problematiken ska tacklas i mötet med de yngre åldrarna är omdiskuterat. Här är det viktigt att inte förlora hoppet om att det också går att vända vissa av de negativa trenderna. Därför vill vi också bjuda på ingångar till hur man kan närma sig ett problematiskt och mörkt budskap genom att inspirera eleverna till nya tankar som ger dem kraft att kunna ta till sig och bearbeta de negativa bilder de omges av. 
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-3 of 3
Type of publication
Type of content
peer-reviewed (3)
Author/Editor
Urbas, Anders, 1977- (3)
Hasslöf, Helen (3)
Malmberg, Claes, pro ... (2)
Caiman, Cecilia (2)
Malmberg, Claes, 195 ... (1)
University
Halmstad University (3)
Language
Swedish (3)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (3)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view