SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "hsv:(SAMHÄLLSVETENSKAP) hsv:(Juridik) "

Sökning: hsv:(SAMHÄLLSVETENSKAP) hsv:(Juridik)

  • Resultat 81-90 av 25823
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
81.
  •  
82.
  • Stendahl, Sara, 1963, et al. (författare)
  • Besvärligt kunskapande i högskolepedagogik : Difficult knowledge production in higher education pedagogy
  • 2023
  • Ingår i: Högskolepedagogisk konferens, Göteborgs universitet 2023.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I detta samtal bjuder vi in till ett utbyte av erfarenheter och tankar om hur vi som pedagoger kan arbeta med kunskap som på ett mer grundläggande plan är utmanande för studenterna. Med utmanande menar vi i detta sammanhang inte att kunskapen är tekniskt svår eller komplex utan att den ger studenten skäl att ifrågasätta tidigare positioner. Ett ifrågasättande som direkt eller i förlängningen berör inte bara det ämne som är fokus för undervisningen utan studentens självbild, samhällssyn, ideologi mm. Vi talar om en typ av transformativ kunskap som på något plan är irreversibel (den enskilde studenten kan inte gå tillbaka till en position som förelåg kunskapandet) och vilken inte sällan kan ge upphov till ilska, irritation, och frustration hos studenter. Snarare än att få en ’lösning’ når studenten ett tillstånd av kunskapande som genererar nya frågor. Temat knyter an till det som Perkins benämnt ”troublesome learning” (Perkins 1999). Vi (Stendahl och Arvidsson) har båda från olika håll och med olika pedagogiska verktyg medvetet arbetet med besvärligt kunskapande i högskolepedagogiska situationer. Stendahl i sitt arbete med tröskelbegrepp (Meyer, Land 2003, 2005; Stendahl, Swedrup, Åberg 2021) och Arvidsson i sitt pedagogiska arbete i akademisk handledning med ’den analytiska situationen’ utifrån psykoanalytisk teori och praktik (Owler 1999, Arvidsson 2023). Vi initierar samtal om det pedagogiska värdet av att medvetet arbeta med pedagogik som kan ge upphov till fundamentala perspektivskiften. Referenser Arvidsson, M. 2023. Pedagogy for the Psycho/Analytical Situation in PhD Supervision: A Framework for Practice. Working Paper, Högskolepedagogisk konferens, Göteborgs universitet, 2023 (see även GUP). Meyer, Jan H. F. and Land, Ray. 2003. Threshold concepts and troublesome knowledge: Linkages to ways of thinking and practicing within the disciplines. In Chris Rust (ed.). Improving Student Learning: Theory and Practice—Ten Years On. Oxford: Oxford Centre for Staff and Learning Development, 412–24. Meyer, Jan H. F. and Land, Ray. 2005. Threshold concepts and troublesome knowledge (2): Epistemological considerations and a conceptual framework for teaching and learning. Higher Education 49 (3): 373–88. Owler, Kathryn. 1999. ‘Transference and PhD pedagogy,’ Southern Review, 32 (1): 132–48, https://search.informit.org/doi/10.3316/ielapa.200007349 Perkins, David. 1999. The many faces of constructivism. Educational Leadership 57 (3): 6–11 Stendahl, Sara, Otto Swedrup, Karin Åberg, (2021) The Gothenburg Law Clinic and the Use of Threshold Concepts in Clinical Legal Education, in NJOLAS,Vol. 04, no 03 (2021), pp1-21, https://doi.org/10.36368/njolas.v4i03.196
  •  
83.
  • Waltman, Max (författare)
  • Rethinking democracy : legal challenges to pornography and sex inequality in Canada and the United States
  • 2010
  • Ingår i: Political research quarterly. - Salt Lake City : SAGE Publications. - 1065-9129 .- 1938-274X. ; 63:1, s. 218-237
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Why are democracies unresponsive to well-documented injuries in the production and by the consumption of pornography? Legal challenges to pornography in Canada and the United States in which sexual subordination, not moral notions of "obscenity," were the driving rationale, show democracies inadequately recognizing gender-specific harms. Changes in Canadian obscenity doctrines to account for harm and inequality, in contrast with the U.S. reign of "free speech," did not deliver a corresponding change on the ground. Developments in democratic theory, international law, and the particular U.S.–Canadian legal trajectory, and consideration of the void of institutions articulating the interests of those victimized in and by pornography, suggest the need to adopt empowering civil remedies.
  •  
84.
  • Warberg, Anna, 1985 (författare)
  • Svensk internationell domsrätt enligt EU:s insolvensförordning
  • 2023
  • Ingår i: Svensk Juristtidning. - 0039-6591.
  • Tidskriftsartikel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Artikeln belyser den svenska internationella domsrätten för insolvensförfaranden enligt EU:s insolvensförordning art. 3.1 med fokus på utvecklingen i EU-domstolens praxis de senaste fem åren. Anknytningskriteriet ”platsen för gäldenärens huvudsakliga intressen” kommenteras även mot bakgrund av förordningens uttalade mål att motverka illojal forumshopping.
  •  
85.
  • Wejedal, Sebastian, 1984, et al. (författare)
  • Bristande insikt om bristande insikt: om det oskrivna rekvisitet i LVU
  • 2022
  • Ingår i: Nordisk Socialrättslig Tidskrift. - 2000-6500. ; 2022:31–32
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • ‘Insight’ is a requirement frequently evoked in the legal sources, including administrative court rulings dealing with the protective custody of children. Yet, it is neither mentioned in the applicable legislation (LVU), nor thus far addressed in the legal scholarship. The present article accordingly explores the notion as it is addressed, not only in preparatory works and jurisprudence, but also by interviewed legal practitioners and social workers dealing with social interventions for families. The empirical study shows that, in compulsory care, parents' lack of insight regarding their own situation, their children's needs or in terms of acknowledging past incidents, has in effect developed into a hard-core requirement capable of justifying coercive care. It is accordingly referred to as an uncodified legal requisite, and perhaps one of the more important ones, in fact; practitioners perceived insight to be pivotal in most legal decision-making on both the initiation and continuation/termination of care. But insight into what? And how is a person’s insight measured? How much insight is enough? The subject of parents’ insight, as well as its evaluation, is found to be both practically opaque and legally problematic. Procedural ambiguities, institutional entrenchment, and professional projections paint a complex image, best described as a minefield for all agents and parties involved.
  •  
86.
  •  
87.
  •  
88.
  •  
89.
  •  
90.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 81-90 av 25823
Typ av publikation
tidskriftsartikel (9677)
bokkapitel (6954)
bok (2056)
annan publikation (1585)
konferensbidrag (1417)
doktorsavhandling (1375)
visa fler...
rapport (1159)
samlingsverk (redaktörskap) (733)
recension (682)
forskningsöversikt (101)
proceedings (redaktörskap) (43)
licentiatavhandling (37)
konstnärligt arbete (14)
visa färre...
Typ av innehåll
övrigt vetenskapligt/konstnärligt (15476)
refereegranskat (7719)
populärvet., debatt m.m. (2628)
Författare/redaktör
Sinander, Erik, 1986 ... (313)
Selberg, Niklas (282)
Modéer, Kjell Å (227)
Bogdan, Michael (225)
Andersson, Håkan, 19 ... (222)
Mattsson, Titti (206)
visa fler...
Persson, Annina H., ... (192)
Kristoffersson, Eleo ... (178)
Ahlberg, Kerstin, 19 ... (178)
Ervo, Laura, 1966- (177)
Nyström, Birgitta (172)
Svensson, Eva-Maria, ... (157)
Rönnmar, Mia (154)
Wenander, Henrik (149)
Bengtsson, Bertil (146)
Persson, Vilhelm (145)
Vogel, Hans-Heinrich (143)
Numhauser-Henning, A ... (139)
Martinsson, Dennis, ... (137)
Hettne, Jörgen (135)
Öman, Sören, 1961- (131)
Tjernberg, Mats (129)
Heuman, Lars, 1941- (126)
Wickenberg, Per (118)
Martinson, Claes, 19 ... (113)
Martinsson, Dennis (110)
Påhlsson, Robert, 19 ... (109)
Dahlman, Christian (108)
Hydén, Håkan (108)
Larsson, Stefan (107)
Groussot, Xavier (106)
Edvardsson, Bo, 1944 ... (105)
Linderfalk, Ulf (101)
Wolk, Sanna, 1970- (101)
Österdahl, Inger (100)
Sunnqvist, Martin (99)
Munthe, Christian, 1 ... (97)
Lind, Anna-Sara, 197 ... (94)
Noll, Gregor (94)
Lundell, Bengt (93)
Cameron, Iain, 1959- (93)
Gorton, Lars (92)
Andersson, Håkan (92)
Maunsbach, Ulf (92)
Sjödin, Erik (91)
Reichel, Jane, 1971- (90)
Cejie, Katia, 1974- (89)
Karlsson-Tuula, Mari ... (89)
Samuelsson, Per (87)
Brokelind, Cécile (87)
visa färre...
Lärosäte
Lunds universitet (7105)
Uppsala universitet (5724)
Stockholms universitet (4608)
Göteborgs universitet (3252)
Örebro universitet (1691)
Umeå universitet (1006)
visa fler...
Linnéuniversitetet (473)
Jönköping University (458)
Linköpings universitet (424)
Luleå tekniska universitet (390)
Kungliga Tekniska Högskolan (376)
Karlstads universitet (366)
Högskolan i Gävle (317)
Mittuniversitetet (274)
Malmö universitet (217)
Södertörns högskola (182)
Försvarshögskolan (167)
Chalmers tekniska högskola (135)
Handelshögskolan i Stockholm (133)
Marie Cederschiöld högskola (105)
Sveriges Lantbruksuniversitet (97)
Högskolan i Halmstad (91)
Riksantikvarieämbetet (57)
Högskolan i Borås (55)
Högskolan Kristianstad (54)
Högskolan Väst (37)
VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut (36)
Högskolan Dalarna (32)
Karolinska Institutet (27)
Enskilda Högskolan Stockholm (27)
Mälardalens universitet (19)
Högskolan i Skövde (15)
Blekinge Tekniska Högskola (15)
Havs- och vattenmyndigheten (11)
Nordiska Afrikainstitutet (10)
Naturvårdsverket (7)
RISE (7)
IVL Svenska Miljöinstitutet (5)
Röda Korsets Högskola (3)
Gymnastik- och idrottshögskolan (1)
Institutet för språk och folkminnen (1)
visa färre...
Språk
Svenska (13835)
Engelska (10737)
Latin (311)
Tyska (211)
Finska (125)
Franska (113)
visa fler...
Italienska (94)
Nederländska (78)
Spanska (62)
Danska (53)
Norska (40)
Lettiska (28)
Ukrainska (20)
Ryska (15)
Vietnamesiska (15)
Ungerska (13)
Polska (10)
Odefinierat språk (9)
Kinesiska (9)
Portugisiska (6)
Rumänska (6)
Japanska (5)
Tjeckiska (4)
Annat språk (3)
Kroatiska (2)
Turkiska (2)
Serbiska (2)
Slovakiska (2)
Koreanska (2)
Mongoliskt språk (2)
Arabiska (1)
Isländska (1)
Estniska (1)
Nygrekiska (1)
Litauiska (1)
Samiska (1)
Bosniska (1)
visa färre...
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Samhällsvetenskap (25818)
Humaniora (819)
Medicin och hälsovetenskap (306)
Naturvetenskap (262)
Teknik (200)
Lantbruksvetenskap (88)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy