SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "hsv:(SAMHÄLLSVETENSKAP) hsv:(Juridik) ;lar1:(du)"

Sökning: hsv:(SAMHÄLLSVETENSKAP) hsv:(Juridik) > Högskolan Dalarna

  • Resultat 1-10 av 28
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Sahlin, Ingrid, 1950 (författare)
  • Att prata ihop sig i rätten
  • 2009
  • Ingår i: Sociologisk forskning. - : Sveriges sociologförbund. - 0038-0342 .- 2002-066X. ; 46:1
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Negotiating experience in the court How do judges assess witness credibility, and how do they proceed to reach sustainable conclusions in a criminal court? This article is based on discussions in four focus groups with lay judges in Swedish district courts. In criminal court trials, a version of an event is generally reinforced if it is confirmed by witnesses. However, if their narratives are too similar, none of them is found trustworthy. The focus group participants agreed that if witnesses were suspected of having discussed their individual experiences of an event and accommodated them into a common story, their testimonies were not considered credible.  While testimonies should ideally be untainted by other people’s impressions and opinions, other rules govern the truth of the court. The lay judges appreciated their deliberations, including negotiations on impressions and memories of the trial and they sometimes adjusted their perceptions in the light of information provided by other members of the court. However, if the lay judges are regarded as witnesses of what takes place in the trial, this gives rise to a paradox: While witness negotiations on experiences are regarded as a means to construct a false or biased story, the same kind of interaction between the judges is considered necessary to establish a consensual truth of what actually happened. Key words: witness credibility, lay judges, testimony, court deliberations
  •  
2.
  • Nardi, Maria Andrea, et al. (författare)
  • Nature of Peace: An Interdisciplinary Enquiry into Research at the Intersection of Nature, Peace and Post-Conflict
  • 2019
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • The nexus between the environment, natural resources and (armed) violence has been researched since the end of the nineties, however major theoretical and empirical gaps still exists in research on the precise role of nature or the natural environment during post-conflict and/or peacebuilding, particularly in relation to those countries that have undergone internal armed conflict.This paper presents a state of the art in research conducted at the intersection of nature, peace and post-conflict. It is based on a systematic research review of more than a hundred articles published in English on conceptual and theoretical questions and case studies from all over the world.The aim here is to contribute to enhance the knowledge we have about the relevance of nature or natural environment in peace and post-conflict studies. We seek to do so by trying to answer the following questions:a. What are the main theoretical and empirical gaps in current research in the intersection of peace, post-conflict and nature?b. Is it necessary to develop alternative notions of nature and / or peace in order to expand the academic research field and the political possibilities of peace?The study presented here is the result of the interdisciplinary research project “The Nature of Peace: exploring links between the natural environment and peace in post-conflict societies”, supported by the Pufendorf Institute for Advanced Studies at Lund University, Sweden, between September 2017 and April 2018.
  •  
3.
  • Holtz, Hajo Michael (författare)
  • Affiliatenätverkens marknadsrättsliga ansvar och andra mellanhänders omsorgsplikter i det digitala reklamlandskapet
  • 2018
  • Ingår i: Ny juridik. - Stockholm. - 1400-3007. ; :2, s. 47-63
  • Tidskriftsartikel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Den teknologiska utvecklingen har medfört ett förändrat reklamlandskap med nya marknadsföringsmetoder. En av de nya metoderna utgör användningen av s.k. affiliatenätverk som fungerar som en förmedlare mellan annonsörer och ägare av digitala kanaler. Affiliatenätverkens och andra mellanhänders tjänster är i grunden helt legitima. Samtidigt försvårar användningen av dessa nya metoder försök att motverka förekomsten av otillbörlig marknadsföring i det nya digitala reklamlandskapet. Av den anledningen inställer sig frågan vem som bär ansvaret för eventuell otillbörlig marknadsföring som förekommer inom ramen för den här typen av samarbeten. I denna artikel analyseras och diskuteras mellanhänders marknadsrättsliga ansvar.
  •  
4.
  • Holtz, Hajo Michael (författare)
  • Corporate Social Responsibility – en marknadsrättslig fråga?
  • 2017
  • Ingår i: Juridisk Tidskrift. - 1100-7761 .- 2002-3545. ; 2017-18:2, s. 321-342
  • Tidskriftsartikel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Konsumenterna blir alltmer medvetna om vilka samhälleliga konsekvenser olika konsumtionsvanor får. I samma takt integrerar företagen ett hållbart förhållningssätt till affärer i sina strategier, ökar sitt frivilliga engagemang och utvecklar grundläggande etiska standarder som ska respekteras oavsett var i världen de verkar. Denna utveckling beskrivs oftast med begreppet "Corporate Social Responsibility" (CSR) – man talar om att företag har ett socialt ansvar. Den här artikeln undersöker huruvida företagens frivilliga engagemang kan få marknadsrättsliga implikationer. Artikeln behandlar bl.a. följande frågor:Vilka åtgärder i samband med CSR utgör överhuvudtaget "marknadsföring"?När kan CSR-åtgärder som utgör marknadsföring vara vilseledande? Kan den allmänna generalklausulen i 5 § marknadsföringslagen tillämpas på CSR?Som en konsekvens mynnar undersökningen ut i de mer övergripande frågorna om CSR tillhör den affärsetiska eller den affärsjuridiska sfären samt om frivilliga CSR-policyer eller CSR-uppförandekoder kan ges en bindande rättsverkan med hjälp av marknadsföringslagen eller inte.
  •  
5.
  • Holtz, Hajo Michael (författare)
  • Den nya allmänna dataskyddsförordningen – några anmärkningar
  • 2018
  • Ingår i: Svensk Juristtidning. - 0039-6591. ; :3, s. 240-264
  • Tidskriftsartikel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • När EU:s allmänna dataskyddsförordning ersätter den svenska personuppgiftslagen i maj 2018 kommer det innebära påtagliga förändringar. Redan rättsformen EU-förordning utgör en relevant förändring, samtidigt som flera konceptuella nyheter införs. Hur dataskyddsförordningen faktiskt kommer att tillämpas i samtliga medlemsstater kan dock vid denna tidpunkt inte sägas definitivt, då den ger utrymme för många olika tolkningsmöjligheter. Den här artikeln analyserar några utvalda bestämmelser i dataskyddsförordningen och försöker att i det sammanhanget diskutera eventuella frågor.
  •  
6.
  • Holtz, Hajo Michael (författare)
  • Det marknadsrättsliga ansvaret för länkar på Internet
  • 2017
  • Ingår i: Svensk Juristtidning. - 0039-6591. ; :2, s. 106-123
  • Tidskriftsartikel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Tillhandahållande av länkar som ett fenomen på Internet har sysselsatt immaterialrättsjurister i många år. Fokus vid den juridiska bedömningen av detta fenomen har hittills legat på upphovsrätten. Den här artikeln intar i stället ett marknadsrättsligt perspektiv och försöker på det sättet att komplettera bilden. Artikeln ger svar på frågorna om användningen av länkar i sig kan vara otillbörlig och huruvida marknadsföringslagen reglerar ett ansvar för material som en näringsidkare hänvisar till via länkar.
  •  
7.
  • Holtz, Hajo Michael (författare)
  • Die AGB-Kontrolle im Wettbewerbsrecht : Zugleich ein Beitrag zum Verhältnis von UWG und dem Recht der Allgemeinen Geschäftsbedingungen
  • 2010
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I Tyskland regleras allmänna villkor i standardavtal (tyska Allgemeine Geschäftsbedingungen) av avtalsrätten, närmare bestämt §§ 305–310 i tyska civillagen (BGB). Lagen ställer bland annat krav på innehållet i allmänna villkor. Som en del av avtalsrätten har dessa bestämmelser endast effekt på avtalsparterna och påverkar formellt inte tredje part. Tredje parter skulle dock kunna påverkas av allmänna villkor i standardavtal. I praktiken kan detta bli relevant i konkurrenssituationer där standardavtal inte överensstämmer med lagkraven och därmed kan anses vara olagliga. När företag konkurrerar med varandra kan frågan ställas om en konkurrent som inte är part i avtalet kan åberopa rättsmedel mot det företag som använder olagliga avtalsvillkor i sina standardavtal. Användningen av olagliga allmänna villkor kan ge konkurrensfördelar eftersom de rationaliserar avtal och överför risk till avtalsparter utöver vad som är tillåtet enligt lagen. Ett möjligt rättsmedel finns i den tyska marknadsföringslagen, lagen mot otillbörlig konkurrens (UWG), nämligen ett föreläggande om att upphöra med den otillbörliga affärsmetoden.Det har emellertid varit kontroversiellt om det finns en rättsgrund för en talan av konkurrenter. En rättsgrund som ligger nära till hands är den s.k. lagstridighetsprincipen som undersöks närmare i denna avhandling. Det som krävs för att lagstridighetsprincipen ska anses vara uppfylld är ett brott mot en lagbestämmelse som är avsedd att reglera marknadsbeteendet i marknadsaktörers intresse. §§ 307–309 BGB, som gäller innehållet i allmänna villkor, kan vara sådana lagbestämmelser. Vid tiden av författandet av avhandlingen hade den tyska federala högsta domstolen (BGH) ännu inte beslutat i frågan. Denna avhandling försöker därför analysera och bedöma de olika befintliga tillvägagångssätten och utvecklar till och med ett nytt, eget tillvägagångssätt för bedömningen av den föreliggande frågan. Analysen fokuserar på § 4 nr 11 UWG och undersöker om §§ 307 till 309 BGB faktiskt avser att reglera marknadsbeteende i marknadsaktörers intresse. Undersökningen visar att §§ 307 till 309 BGB ger alla konkurrenter lika villkor när det gäller rationalisering av kontrakt och risköverföring i standardavtal. På så sätt kan argumenteras att reglerna även är tänkta att (indirekt) skydda konkurrenter som tredje parter. Denna slutsats illustrerar att marknadsrätten och avtalsrätten, i alla fall i detta sammanhang, har betydande likheter och överlappningar. Av denna anledning analyseras och undersöks i avhandlingen även det allmänna förhållandet mellan dessa två rättsområden närmare.
  •  
8.
  • Holtz, Hajo Michael (författare)
  • Die Prospekthaftung im Franchiserecht
  • 2014
  • Ingår i: Zeitschrift für Vertriebsrecht. - München : C.H. Beck. - 2193-5769. ; :1, s. 23-29
  • Tidskriftsartikel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • "Prospectus liablity in German franchise law"German franchise law is, as compared to other countries, relatively unregulated. Legal rules applicable to franchise agreements are general in nature. For instance, the legal basis for the liability of the franchisor due to the failure to disclose information to the franchisee before signing the franchise agreement can be found in general rules of contract law.In connection with the breach of the pre-contractual duty to disclose following from general contract law, a legal opinion exists that wants to apply the so-called principle of prospectus liability, developed by the German Federal Supreme Court (BGH), to pre-contractual situations between a franchisor and a potential franchisee. The principle of prospectus liability states that persons responsible for the conception of an investment scheme can be held responsible for the information contained in a prospectus marketing the investment. The consequences of prospectus liability, if applied to franchising, would be that persons involved in the development and management of a franchise system could be personally liable for an alleged misinformation of the franchisee before signing the franchise agreement. This article analyses the question whether the application of the principle of prospectus liability to franchisor-franchisee relationships is desired and whether it can be justified in accordance with the legal practice of the German Federal Supreme Court. The article argues that, for several dogmatic reasons, this is not the case.
  •  
9.
  • Holtz, Hajo Michael (författare)
  • Direktivkonform tolkning av transaktionstestet i marknadsföringslagen
  • 2020
  • Ingår i: Europarättslig tidskrift. - 1403-8722 .- 2002-3561. ; :4, s. 619-631
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • I december 2019 avgjorde Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) vid Svea hovrätt domen i mål PMT 2054-18 Konsumentombudsmannen mot Alexandra Media. Inom ramen för sina bedömningar tillämpade domstolen vid flera tillfällen en direktivkonform tolkning av marknadsföringslagen (MFL), dvs. en tolkning av den svenska lagen mot bakgrund av direktiv 2005/29/EG om otillbörliga affärsmetoder. I och med det utvecklade PMÖD en ny rättspraxis, dvs. ett nytt sätt att tolka transaktionstestet på. Den föreliggande artikeln argumenterar för att denna nya tolkning inte bättre utan sämre stämmer överens med direktivet och därför bör ändras.
  •  
10.
  • Holtz, Hajo Michael (författare)
  • Förhållandet mellan immaterialrätt och otillbörliga affärsmetoder i Patent- och marknadsdomstolarna
  • 2021
  • Ingår i: NIR. - 0027-6723. ; :1, s. 43-60
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • För att effektivisera och kvalitetssäkra handläggningen ändrades domstolsordningen i Sverige den 1 september 2016 genom inrättandet av två nya särskilda domstolar, Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD). På det sättet samlades domstolsprövningen i immaterialrättsliga och marknadsrättsliga mål. Syftet med den här artikeln är att mot bakgrund av den nya domstolsordningen närmare analysera förhållandet mellan immaterialrätt och otillbörliga affärsmetoder. Artikelns fokus ligger på möjligheten till kumulation av mål samt frågan hur de materiella bedömningarna förhåller sig till varandra. Artikeln är uppbyggd på så vis att det först ges en bakgrundsbeskrivning av det generella förhållandet mellan rättsområdena; därefter beskrivs kort betydelsen av den nya domstolsordningen i Sverige och möjligheten till kumulation av mål; sedan analyseras hur överlappningen mellan rättsområdena manifesterar sig i marknadsföringslagens förbudsregler.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 28

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy