Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/216281" >
Att undersöka hållb...
-
Lundberg, Erik,1978Gothenburg University,Göteborgs universitet,Centrum för turism,Företagsekonomiska institutionen, Marknadsföring,Centre for Tourism,Department of Business Administration, Marketing Group
(författare)
Att undersöka hållbarheten av idrottsevenemang - slutrapport för projektet EVINN
Förlag, utgivningsår, omfång ...
-
Göteborg :University of Gothenburg,2014
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:gup.ub.gu.se/216281
-
https://gup.ub.gu.se/publication/216281URI
Kompletterande språkuppgifter
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:vet swepub-contenttype
-
Ämneskategori:rap swepub-publicationtype
Anmärkningar
-
Rapporten är slutresultatet av arbetet i Interreg IV-projektet EVINN – eventbaserad innovation (2012-2014). Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har medverkat inom ramen för projektet för att utveckla en utvärderingsmodell för idrottsevenemang. Utvärdering av ekologisk, social, kulturell och ekonomisk hållbarhet har tidigare utvecklats för industriella projekt (t.ex. Triple Bottom Line) och dessa metoder har, i samarbete med evenemangsnäringen, anpassats till idrottsevenemang. Målet har varit att utveckla en modell för att utvärdera hållbarheten av idrottsevenemang. En ny modell innebär en innovation mot en mer relevant beskrivning av evenemangens effekter ur ett hållbarhetsperspektiv. Huvudsakliga samarbetspartner under projektets gång har varit GöteborgsVarvet och Göteborg & Co som assisterat med datainsamlingar och finansiella medel för att utveckla modellen. Under projektets gång har modellen testats på både GöteborgsVarvet (2012) och Inomhus-EM i Göteborg (2013). Dessa två studier tillsammans med tidigare forskning bedriven vid Centrum för turism på Handelshögskolan i Göteborg ligger till grund för slutrapporten. Följande text är tänkt att fungera som en handbok för att genomföra liknande studier i liknande kontexter. Parallellt har akademiska texter publicerats i tidsskrifter vilka vi hänvisar till för fördjupad förståelse.
Ämnesord och genrebeteckningar
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Andersson, Tommy D.,1947Gothenburg University,Göteborgs universitet,Centrum för turism,Företagsekonomiska institutionen, Marknadsföring,Centre for Tourism,Department of Business Administration, Marketing Group(Swepub:gu)xandet
(författare)
-
Armbrecht, JohnGothenburg University,Göteborgs universitet,Centrum för turism,Företagsekonomiska institutionen, Marknadsföring,Centre for Tourism,Department of Business Administration, Marketing Group(Swepub:gu)xarmjo
(författare)
-
Göteborgs universitetCentrum för turism
(creator_code:org_t)
Internetlänk