SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-112359"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-112359" > Handledning och kon...

Handledning och konsultation : jämförelse mellan två professionella psykologiska processer

Hylander, Ingrid (författare)
Linköpings universitet,Institutionen för beteendevetenskap och lärande,Filosofiska fakulteten
 (creator_code:org_t)
Linköping : Linköping University Electronic Press, 1995
Svenska 47 s.
Serie: FOG rapport, 1401-0283 ; 23
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  •  This report adresses the two concepts of Supervision and Consultation.Consultation is defined according to the tradition within Human Service Consultation and particularly to  Gerald Caplans`Mental Health Consultation. It  is proposed that Gerald Caplans` way of differentiating between 4  types of consultation, can be used in a more general way to include various types of consultationmodels from other traditions. For consultation 5 main criteras are synthezised from different definitons of consultation. For supervision, an overview of different types of supervision is presented. A comparison in regard to the main criterias is made between the two processes most difficult to separate, i.e. psychological (consultee centered case) consultation and   "on the job supervision", when the supervisor has no administrative power. Two concepts salient to the supervison process, learning alliance and educational diagnoses are also discussed.It is proposed that analyzing the basic function of the relation between the client and the consultee, in real life, is always prior to defining the indirect helping process e. g. separating the process of supervision from the process of consultation.Finally a third process named "role structuring" is presented, separate from both supervision and psychological consultation. Role structuring is  used when the relation between client and consultee is semi professional, or when the professional limits of this relation is only vaguely defined .
  •  Syftet med den här uppsatsen är att jämföra handledning och konsultation som psykologiska processer, och att diskutera om det går att göra en distinktion mellan de två processerna som är användbar och meningsfull. Med användbar menar jag en   i   praktiken   entydig   distinktion.   Med   meningsfull  menar   jag   att   med distinktionen följer betydelsefulla konsekvenser för respektive process.Min egen utgångspunkt är Gerald Caplans Mentalhälsokonsultation, som den har utvecklats inom Human Service Consultation i USA (Caplan,1970; Mannino & Shore,1985; Gallessich,1982) och dess tillämpning och vidareutveckling i Sverige (Carlberg, Guvå & Teurnell,1980; Guvå,1990; 1993; Brodin, Hylander & Pilz- Maliks,1990)  Där  inget  annat  anges  kommer  jag  att  utgå  från  G.  Caplans avgränsning och definition av konsultation:a process of interaction between two professional persons- the consultant, who is a specialist, and the consultee, who inwokes the consultants help in regard to a current work- problem, with which he is having some difficulty, and which he has decided is within the other´s area of specialized competence.(Caplan 1970 s 19)The supervisor is usually a senior member of the same professional speciality as the supervisee, whereas a consultant is usually of a different specialty from the consultee.(Caplan 1970 s 22)För  att  kunna  göra  en  jämförelse  vill  jag  emellertid  först  undersöka  hur allmängiltig Caplans definition och indelning av konsultation är. Jag kommer här att  hänvisa till tidigare gjorda litteratursökningar och genomgångar. (Hylander 1989 a och b)När det gäller handledning utgår jag inte på samma sätt från en bestämd definition eller   modell,   utan   mitt   syfte   är   att   utifrån   olika   definitioner   hitta   en indelningsgrund, för att kunna kategorisera olika typer av handledning. Genom detta tillvägagångssätt vill jag  ringa in  i  vilka samanhang de  två  processerna sammanblandas och är svåra att åtskilja.Därefter kommer jag att diskutera några kriterier, som utgör en konsekvens av definitionen av konsultation, för att undersöka om dessa är särskiljande när det gäller strukturella olikheter mellan de två processerna handledning och konsulta- tion,  och  om  de   får  betydelse  för   konsultandens  respektive  handledarens förhållningssätt.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Psykologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Psychology (hsv//eng)

Nyckelord

Psykologi
allmänt
psykiatrisk vård
handledning
konsultation

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Hylander, Ingrid
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Psykologi
Delar i serien
FOG rapport,
Av lärosätet
Linköpings universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy