Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-97009" >
Flera språk i försk...
Flera språk i förskolan : teori och praktik
-
- Björk-Willén, Polly, 1952- (author)
- Linköpings universitet,Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN),Utbildningsvetenskap,Pedagogiskt arbete
-
- Puskás, Tünde, 1972- (author)
- Linköpings universitet,Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN),Utbildningsvetenskap,Pedagogiskt arbete
-
- Bylund, Anna (author)
- Linköpings universitet,Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN),Filosofiska fakulteten,Pedagogiskt arbete
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789175590417
- Stockholm : Skolverket, 2013
- Swedish 84 s.
-
Series: Stödmaterial / Skolverket, 1651-9787
- Related links:
-
http://www.skolverke...
-
show more...
-
http://libris.kb.se/...
-
https://docreader.re...
-
https://liu.diva-por... (Preview)
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Förskolepersonal i landets förskolor kommer i kontakt med allt fler barn och föräldrar som talar ett annat modersmål än svenska. Eftersom majoriteten av förskolepersonalen i första hand talar svenska uppstår många frågor och funderingar kring hur man ska kunna följa läroplanens direktiv. Enligt förskolans läroplan ska förskolan sträva efter att varje barn som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin förmåga att kommunicera både på svenska och på modersmålet. Dessutom säger skollagen att förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål.Det här stödmaterialet handlar om språkutveckling och språkande i förskolor där barn talar två eller flera språk till vardags. Syftet med materialet är emellertid inte att ge några färdiga metoder, eftersom det inte finns några enkla svar på frågan hur man ska stödja barns tvåspråkiga eller flerspråkiga utveckling i förskolan. Avsikten är snarare att diskutera hur barns flerspråkiga utveckling kan främjas i förskolan. Ökad kunskap om språkutveckling och språkanvändning kan dessutom ge förskolepersonal redskap för det fortsatta arbetet med barns språkande. Varje förskola är unik i sin sammansättning av vuxna och barn, och därför är det viktigt att varje arbetslag arbetar utifrån sina särskilda förutsättningar.Stödmaterialet tar avstamp i läroplanens språkutvecklingsrelaterade mål, men gör inget anspråk på att vara allomfattande. Materialet lyfter däremot olika aspekter av hur förskolan kan uppmärksamma, stödja och uppmuntra barns flerspråkiga utveckling. Samtidigt poängteras särskilt, eftersom förskolan huvudsakligen är en svenskspråkig domän, att det är viktigt att förskolepersonalen har kunskaper om såväl flerspråkighet i allmänhet som barns andraspråksutveckling i synnerhet för att kunna skapa en stimulerande språkmiljö.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Keyword
- Multilingualism in children
- Education
- Preschool
- Flerspråkighet hos barn
- Förskolan
Publication and Content Type
- pop (subject category)
- bok (subject category)
Find in a library
To the university's database