SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-97009"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-97009" > Flera språk i försk...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Flera språk i förskolan : teori och praktik

Björk-Willén, Polly, 1952- (author)
Linköpings universitet,Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN),Utbildningsvetenskap,Pedagogiskt arbete
Puskás, Tünde, 1972- (author)
Linköpings universitet,Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN),Utbildningsvetenskap,Pedagogiskt arbete
Bylund, Anna (author)
Linköpings universitet,Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN),Filosofiska fakulteten,Pedagogiskt arbete
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789175590417
Stockholm : Skolverket, 2013
Swedish 84 s.
Series: Stödmaterial / Skolverket, 1651-9787
  • Book (pop. science, debate, etc.)
Abstract Subject headings
Close  
  • Förskolepersonal i landets förskolor kommer i kontakt med allt fler barn och föräldrar som talar ett annat modersmål än svenska. Eftersom majoriteten av förskolepersonalen i första hand talar svenska uppstår många frågor och funderingar kring hur man ska kunna följa läroplanens direktiv. Enligt förskolans läroplan ska förskolan sträva efter att varje barn som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin förmåga att kommunicera både på svenska och på modersmålet. Dessutom säger skollagen att förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål.Det här stödmaterialet handlar om språkutveckling och språkande i förskolor där barn talar två eller flera språk till vardags. Syftet med materialet är emellertid inte att ge några färdiga metoder, eftersom det inte finns några enkla svar på frågan hur man ska stödja barns tvåspråkiga eller flerspråkiga utveckling i förskolan. Avsikten är snarare att diskutera hur barns flerspråkiga utveckling kan främjas i förskolan. Ökad kunskap om språkutveckling och språkanvändning kan dessutom ge förskolepersonal redskap för det fortsatta arbetet med barns språkande. Varje förskola är unik i sin sammansättning av vuxna och barn, och därför är det viktigt att varje arbetslag arbetar utifrån sina särskilda förutsättningar.Stödmaterialet tar avstamp i läroplanens språkutvecklingsrelaterade mål, men gör inget anspråk på att vara allomfattande. Materialet lyfter däremot olika aspekter av hur förskolan kan uppmärksamma, stödja och uppmuntra barns flerspråkiga utveckling. Samtidigt poängteras särskilt, eftersom förskolan huvudsakligen är en svenskspråkig domän, att det är viktigt att förskolepersonalen har kunskaper om såväl flerspråkighet i allmänhet som barns andraspråksutveckling i synnerhet för att kunna skapa en stimulerande språkmiljö.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Keyword

Multilingualism in children
Education
Preschool
Flerspråkighet hos barn
Förskolan

Publication and Content Type

pop (subject category)
bok (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Björk-Willén, Po ...
Puskás, Tünde, 1 ...
Bylund, Anna
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
Parts in the series
Stödmaterial / S ...
By the university
Linköping University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view