Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-175624" >
Budskap bortom rade...
Budskap bortom raderna : Design-baserad forskning om undervisning för tolkande läsning
-
- Kindenberg, Björn, 1972- (author)
- Stockholms universitet,Institutionen för språkdidaktik
-
Norberg, Anna-Maija (author)
-
- Ohlsson, Ann (author)
- Stockholms universitet,Svenska/Nordiska språk
-
show more...
-
Lööw, Annika (author)
-
Norlin, Anna (author)
-
Sörensson, Linda (author)
-
show less...
-
(creator_code:org_t)
- 2019
- 2019
- Swedish.
- Related links:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Subject headings
Close
- Tolkande och reflekterande läsning av skönlitteratur är en viktig del av ämnena svenska och svenska som andraspråk, inte minst i fostran av demokratiska medborgare (Svedner, 2012). Detta gör litteraturundervisningen till ett viktigt studieobjekt. Även om det genomförts många klassrumsstudier om litteraturundervisning (t.ex. Hultin, 2006; Bergman, 2007; Langer, 2011), har ganska få involverat lärare i forskningsprocessen. Vår studie utgår ifrån en design-baserad ansats (Cobb et al., 2003), där nio lärare från grundskolans tre stadier tillsammans med forskare planerat och genomfört undervisning i syfte att utveckla elevers tolkande och reflekterade läsning av skönlitterära texters budskap. Texters budskap är ett vanligt, men också omstritt (t.ex. Lundström et al., 2011) begrepp. I studien används begreppet budskap pragmatiskt, som en konkret utgångspunkt för undervisning där begreppet sedan breddas och fördjupas genom en iterativ serie av undervisningsinterventioner. I studien har följande forskningsfrågor formulerats: Vad innebär det att urskilja budskap i skönlitterära texter? Vad hindrar och möjliggör för elever att urskilja budskap i skönlitterära texter? Hur kan elevers förmåga att urskilja texters budskap fördjupas genom undervisning? Langers (2011) läsarpositioner används som ett teoretiskt och metodologiskt ramverk som väglett analys och undervisningsdesign. Det empiriska materialet består av elevtexter, inspelade elevsamtal, inspelade undervisningsavsnitt, lärares undervisningsmaterial och inspelade samtal mellan lärare och forskare. Resultatet visar bland annat att specifika undervisningsaktiviteter, exempelvis att försätta elever i situationer av aktivt budskapsskapande fördjupar elevers tolkning av text. Vidare visar resultaten att lärarens stöttning både kan underlätta och hindra elevers tolkning av text.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Keyword
- litteraturdidaktik
- tolkande läsning
- texters budskap
- receptionsteori
- designbaserad forskning
- Didactics
- didaktik
Publication and Content Type
- ref (subject category)
- kon (subject category)
To the university's database