Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-124628" >
Vägen från kunskap ...
Abstract
Subject headings
Close
- Den här artikeln handlar om hur undervisning baserad på samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) kan bana vägen för elever att utveckla sin handlingskompetens genom att fördjupa deras kunskaper, förmågor och värderingar. Det är inte ovanligt att det finns en klyfta mellan vad man vet och vad man gör, det vill säga mellan individernas kunskaper och deras handlingar i vardagliga praktiker. Systematiskt arbete med värdeladdade SNI-fall kan hjälpa till att överbygga den klyftan. I denna artikel liger fokus på den viktiga rollen som kommunikation, argumentation och handlingskompetens kan spela i naturvetenskaplig undervisning med fokus på SNI och hur dessa kompetenser kan utvecklas i SNI-undervisning.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Keyword
- educational leadership
- utbildningsledarskap
Publication and Content Type
- ref (subject category)
- ovr (subject category)
To the university's database