Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-67423" >
Att få saker gjorda :
Att få saker gjorda : studenterfarenheter från en kurs med ett onlinebaserat tidshanteringsstöd
-
- Harr, Rikard, 1975- (author)
- Umeå universitet,Institutionen för informatik
-
- Nyberg, Annakarin, 1975- (author)
- Umeå universitet,Institutionen för informatik
-
(creator_code:org_t)
- Umeå : Universitetspedagogiskt centrum (UPC), Umeå universitet, 2013
- 2013
- Swedish.
-
In: Reformation, revolution, evolution. - Umeå : Universitetspedagogiskt centrum (UPC), Umeå universitet. - 9789174595710 ; , s. 27-50
- Related links:
-
http://urn.kb.se/res...
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- En trend bland dagens studenter är att dela sitt engagemang, inte bara mellan ett rikt fritidsliv och heltidsstudier utan också mellan deltidsarbete och extrakurser. Detta är en omständighet som kan medföra problem för studentens studieresultat då en fragmentering av vardagen uppstår. Inom arbetskontexter har det sedan en tid florerat en mängd system ämnade att stödja tidshantering i vardagen. Avsikten med dessa Getting Things Done (GTD) tillämpningar är att hjälpa individer att bättre hantera sin tid, hinna med de uppgifter man åtagit sig och att reducera stress. Den studie som denna artikel rapporterar genomfördes i syfte att utvärdera i vilken omfattning en studentgrupp av idag finner värde och stöd i att använda ett GTD-system under en campuskurs. Den programvara som de 50 studenterna använde sig av under en period av fyra veckor kallas Plancake, är gratis och internetbaserad. Användandet säkerställdes genom att en examination infördes i slutet av kursen där besvarandet av ett antal frågor förutsatte en viss tids användning. Resultaten av försöket visar att Plancake i dess nuvarande form inte upplevdes som ett särskilt värdefullt stöd för studenterna och att en rad förändringar vad gäller applikationens funktionalitet och introduktion får anses som nödvändig.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Systemvetenskap, informationssystem och informatik med samhällsvetenskaplig inriktning (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications -- Information Systems, Social aspects (hsv//eng)
Keyword
- pedagogiskt arbete
- educational work
Publication and Content Type
- ref (subject category)
- kon (subject category)
Find in a library
To the university's database