SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-67423"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-67423" > Att få saker gjorda :

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Att få saker gjorda : studenterfarenheter från en kurs med ett onlinebaserat tidshanteringsstöd

Harr, Rikard, 1975- (author)
Umeå universitet,Institutionen för informatik
Nyberg, Annakarin, 1975- (author)
Umeå universitet,Institutionen för informatik
 (creator_code:org_t)
Umeå : Universitetspedagogiskt centrum (UPC), Umeå universitet, 2013
2013
Swedish.
In: Reformation, revolution, evolution. - Umeå : Universitetspedagogiskt centrum (UPC), Umeå universitet. - 9789174595710 ; , s. 27-50
  • Conference paper (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • En trend bland dagens studenter är att dela sitt engagemang, inte bara mellan ett rikt fritidsliv och heltidsstudier utan också mellan deltidsarbete och extrakurser. Detta är en omständighet som kan medföra problem för studentens studieresultat då en fragmentering av vardagen uppstår. Inom arbetskontexter har det sedan en tid florerat en mängd system ämnade att stödja tidshantering i vardagen. Avsikten med dessa Getting Things Done (GTD) tillämpningar är att hjälpa individer att bättre hantera sin tid, hinna med de uppgifter man åtagit sig och att reducera stress. Den studie som denna artikel rapporterar genomfördes i syfte att utvärdera i vilken omfattning en studentgrupp av idag finner värde och stöd i att använda ett GTD-system under en campuskurs. Den programvara som de 50 studenterna använde sig av under en period av fyra veckor kallas Plancake, är gratis och internetbaserad. Användandet säkerställdes genom att en examination infördes i slutet av kursen där besvarandet av ett antal frågor förutsatte en viss tids användning. Resultaten av försöket visar att Plancake i dess nuvarande form inte upplevdes som ett särskilt värdefullt stöd för studenterna och att en rad förändringar vad gäller applikationens funktionalitet och introduktion får anses som nödvändig.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Systemvetenskap, informationssystem och informatik med samhällsvetenskaplig inriktning (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications -- Information Systems, Social aspects (hsv//eng)

Keyword

pedagogiskt arbete
educational work

Publication and Content Type

ref (subject category)
kon (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Harr, Rikard, 19 ...
Nyberg, Annakari ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Media and Commun ...
and Information Syst ...
Articles in the publication
Reformation, rev ...
By the university
Umeå University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view