SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/141427"
 

Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/141427" > Nordicom-Sveriges M...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2010

Carlsson, Ulla, 1950 (editor)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Nordicom (-2012),Nordicom
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789186523220
Göteborg : Nordicom, Göteborgs universitet, 2011
Swedish.
  • Editorial collection (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Mediebarometern är en årlig räckviddsundersökning som avser att belysa hur stor andel av den svenska befolkningen som en genomsnittlig dag under respektive år tagit del av ett antal enskilda medier: radio, TV, text-TV, video/dvd, bio, cd-skiva, mp3, morgontidning, kvällstidning, vecko-/månadstidning, tidskrift, bok, reklam. Medieanvändningen studeras oavsett distributionsteknik – radio och tv via Internet och mobiltelefon liksom nättidningar och ljudböcker är inkluderade i Mediebarometern. Syftet är att beskriva tendenser och förändringar i människors nyttjande av massmedier. Undersökningen bygger på telefonintervjuer till ett slumpmässigt urval av befolkningen mellan 9-79 år. Mediebarometern genomfördes första gången 1979 och har sedan dess genomförts varje år. Tanken med Mediebarometern var redan från starten att långsiktigt följa mediepubliken. Den ansats som valts för Mediebarometern är mediers faktiska räckvidd. Undersökningen avser således inte människors medievanor, utan vad man faktiskt gjort en viss tidsperiod. Tekniskt brukar detta nämnas ’recency’, i motsats till ’frequency’, som avser regelbundenheten eller vanan. Mediebarometern utgår från gårdagen som tidsenhet för mediekonsumtionen. Frågorna avser om man igår t ex läste någon morgontidning, om man tittade på TV eller lyssnade på mp3 och hur lång tid man ägnade åt mediet.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications (hsv//eng)

Keyword

media use
statistical data
audience rating
media consumption
Sweden

Publication and Content Type

vet (subject category)
sam (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Carlsson, Ulla, ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Media and Commun ...
By the university
University of Gothenburg

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view