SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/212185"
 

Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/212185" > Etiska aspekter på ...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Munthe, Christian,1962Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori,Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science (author)

Etiska aspekter på att lyssna på barn i familjehem – mål, komplikationer och konflikter

  • BookSwedish2015

Publisher, publication year, extent ...

  • Stockholm :Socialstyrelsen,2015

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:gup.ub.gu.se/212185
  • ISBN:9789175552651
  • https://gup.ub.gu.se/publication/212185URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:vet swepub-contenttype
  • Subject category:rap swepub-publicationtype

Notes

  • Det finns goda skäl för att samla in upplevelser från familjehemsplacerade barn eftersom det är de som bäst kan berätta om sin egen situation och om hur familjehemsorganisationen fungerar. Men att samla in sådan information medför också en rad möjliga etiska konflikter som analyseras i den här rapporten. Syftet är att ge en grund för utvärdering och jämförelse av olika mer specifika och konkretiserade förslag på hur en modell för att lyssna på barn i familjehem ska utformas. När man tar fram en modell för informationsinhämtning måste syftet tydligt klargöras. Om flera syften ska gynnas är det viktigt att analysera potentiella målkonflikter. De etiska hänsyn som vi belyser är främst sådana som aktualiseras när barn är informationsförmedlare snarare än mottagare av vård. Utöver detta presenterar vi vägar att behandla begreppsliga och etiska grundfrågor om tolkningen och värderingen av barns intressen. Barn i allmänhet och familjehemsplacerade barn i synnerhet utgör en särskilt sårbar och värnlös grupp. Det är därför viktigt att lyssna på dem och att då vara extra varsam. Det är särskilt viktigt att dels ta hänsyn till barns växande förmåga till självbestämmande, dels att utforma modellen så att den hjälper barnen att kunna berätta om såväl positiva som negativa erfarenheter. Den modell som används för att inhämta information från familjehemsplacerade barn måste syfta till att förbättra deras situation i allmänhet, samtidigt som man måste se till att detta syfte inte kommer i konflikt med enskilda barns intressen. Det gäller i synnerhet när barnen är så små att de inte kan ge giltigt samtycke och där forskningsetiken föreskriver skarpa krav på riskfrihet. Med äldre barn följer krav på att respektera och främja barnens självbestämmande. En viktig fråga är hur modellen ska förhålla sig till den reguljära familjehemsvården. Det finns goda skäl att hålla isär dem, både på grund av modellens syfte och för att de som använder modellen inte ska missförstå den. Samtidigt kan det vara bra att ha kvar kopplingar mellan modellen och den reguljära familjehemsvården, även om det aktualiserar en rad etiska frågor som rör integritet, partiskhet och risker för barnen. De etiska aspekterna förankras dels i FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen) och Helsingforsdeklarationen – Etiska principer rörande medicinsk forskning som involverar människor (Helsingforsdeklarationen), dels i en etisk och filosofisk bakgrundsdiskussion med stöd i internationell forskning. Rapporten avslutas med en checklista till hjälp för att systematiskt analysera etiska aspekter av olika modeller som kan användas för att lyssna på barn i familjehem.

Subject headings and genre

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Hartvigsson, Thomas,1985Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori,Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science(Swepub:gu)xhartt (author)
  • Göteborgs universitetInstitutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori (creator_code:org_t)

Internet link

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Munthe, Christia ...
Hartvigsson, Tho ...
About the subject
HUMANITIES
HUMANITIES
and Philosophy Ethic ...
and Ethics
HUMANITIES
HUMANITIES
and Philosophy Ethic ...
and Philosophy
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Other Social Sci ...
and Other Social Sci ...
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Law
and Law and Society
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Law
and Law
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Sociology
and Social Work
show more...
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES
MEDICAL AND HEAL ...
and Health Sciences
and Medical Ethics
show less...
By the university
University of Gothenburg

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view