SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/228907"
 

Search: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/228907" > Nyanlända elevers l...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Nyanlända elevers litteracitetspraktiker

Winlund, Anna, 1973 (author)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för svenska språket,Department of Swedish
Lyngfelt, Anna, 1965 (author)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för svenska språket,Department of Swedish
 (creator_code:org_t)
2015
2015
Swedish.
In: Nordand, 12. nordiske forskningskonferans om nordiske språk som andre- og fremmedspråk. Hamar 11-13/6 2015.
  • Conference paper (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Nyanlända elevers litteracitetspraktiker i skolan Under 2000-talet har antalet nyanlända elever i den svenska skolan ökat vilket har medfört stora utmaningar för utbildningssystemet, inte minst hur den här gruppen elever ska kunna tillägna sig skriftspråket på sitt andraspråk. Mot bakgrund av detta undersöker och diskuterar den här artikeln nyanlända elevers litteracitetspraktiker. En fallstudie utformades i vilken två elever, sju och åtta år gamla, observerades under tio veckor i en undervisningskontext i vilken de utgjorde en minoritet. Data kompletterades med en intervju av den äldre eleven. I analysen har Luke och Freebodys resursmodell (1990) använts för att identifiera olika litteracitetspraktiker. Modellen framhåller fyra olika praktiker som samtliga är nödvändiga, men inte i sig själva tillräckliga för att utveckla en kompetent läsare: att avkoda text, att förstå texters semantiska innehåll, pragmatisk användning av texter samt ett kritiskt förhållningssätt till texter. Undersökningen beskriver elevernas svårigheter i förhållande till samtliga fyra praktiker, men pekar även ut möjliga resurser som kan användas för att stödja eleverna i relation till dessa svårigheter. Med utgångspunkt i resultaten diskuteras pedagogiska implikationer för undervisning av nyanlända elever i lägre årskurser.

Subject headings

HUMANIORA  -- Språk och litteratur (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature (hsv//eng)

Keyword

Litteracitetspraktiker
nyanlända elever

Publication and Content Type

vet (subject category)
kon (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Winlund, Anna, 1 ...
Lyngfelt, Anna, ...
About the subject
HUMANITIES
HUMANITIES
and Languages and Li ...
Articles in the publication
By the university
University of Gothenburg

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view