SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:13c26757-c8e3-4c32-9ba6-bbe499ee9a57"
 

Search: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:13c26757-c8e3-4c32-9ba6-bbe499ee9a57" > Servicescapes seen ...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Servicescapes seen by visually impaired travellers : Time-geography approach to servicescape research

Raissova, Alma (author)
Lund University,Lunds universitet,Institutionen för tjänstevetenskap,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Service Studies,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789177531340
2017
English 177 s.
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Knowledge gaps remain in the study of servicescapes, since existing research on servicescapes tends to ignore major advances in the understanding of space and time as social phenomena. One aspect that particularly requires further study is how emerging constraints influence customers’ interactions with organized service places. The time-geography approach was therefore applied to the current servicescape research to help to identify various constraints that blind and visually disabled persons (VIPs) experienced in a certain service place and time. A complementary usage of the concept of tactics illustrated how constrained customers responded to the constraints. The overall research question - How do blind and visually impaired persons act and move in hospitality servicescapes? – was explored empirically through individual and focus group interviews and go-along observations of 56 blind and VIPs during 3.5 years. The study population was composed of residents of Sweden, Kazakhstan, and Germany. The analysis was organized into two themes – Competition of space-time projects and Tactical behavior: evaluating, mapping, and networking. This was followed by a discussion of the analysis under the two headings A scarcity of resources and A struggle for resources. This book concluded that emerging constraints are not only “created by” the organization of servicescapes, but are also due to the customers’ insufficient capabilities. The outcome of an individual’s action in service place depends on customer’s capability to overcome unexpected constraints and available resources, such as time and an access to service offerings. Some of the key findings that emerged were that blind and VIPs were not passive recipients of services but rather developed tactical strategies to navigate within poorly organized servicescapes. In so concluding the book suggests that servicescape is a place of dynamic interplay between emerging constraints and the tactical behaviors of the constrained customers.
  • Kunskapsluckor kvar i studien av servicescapes, eftersom befintlig forskning på servicescapes tenderar att ignorera stora framsteg i förståelsen av tid och rum som sociala fenomen. En aspekt som särskilt kräver ytterligare studier är hur nya begränsningar påverkar kundernas interaktioner med organiserade serviceplatser. Tidsgeografi tillvägagångssätt därför tillämpas på nuvarande servicescape forskning för att bidra till att identifiera olika begränsningar som blinda och personer med funktionshinder (VIPs) erfarenhet av en viss tjänst plats och tid. En kompletterande användning av begreppet taktik illustreras hur constrained kunder svarade på begränsningar.Den övergripande forskningsfråga - Hur blinda och synskadade agera och röra sig i gästfrihet servicescapes? - Undersöktes empiriskt genom individuella och fokusgruppsintervjuer och go-längs observationer av 56 blinda och VIP under 3,5 år. Studiepopulationen bestod av personer bosatta i Sverige, Kazakstan, och Tyskland.Analysen organiserad i två teman - Konkurrens av rumtiden projekt och taktisk beteende: utvärdera, kartläggning och nätverk. Detta följdes av en diskussion av analysen under två rubriker brist på resurser och en kamp om resurser.Denna bok kom fram till att nya hinder inte bara "som skapats av" anordnande av servicescapes, men beror också på kundernas otillräckliga kapacitet. Resultatet av en individs insatser tjänste plats beror på kundernas förmåga att övervinna oväntade begränsningar och tillgängliga resurser, såsom tid och en tillgång till tjänsteutbudet. Några av de viktigaste resultaten som framkom var att blinda och VIP var inte passiva mottagare av tjänster, utan snarare utvecklade taktiska strategier för att navigera inom dåligt organiserade servicescapes. I så ingående boken antyder att servicescape är en plats för dynamiskt samspel mellan nya begränsningar och de taktiska beteenden hos de begränsade kunder.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Övrig annan samhällsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Other Social Sciences not elsewhere specified (hsv//eng)

Keyword

servicescape
time-geography
constraints
tactics
blind
visually impaired persons
servicescape
tidsgeografi
begränsningar
taktik
blinda
synskadade

Publication and Content Type

dok (subject category)
vet (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Raissova, Alma
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Other Social Sci ...
and Other Social Sci ...
By the university
Lund University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view