SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "swepub ;conttype:(scientificother);lar1:(gu);lar1:(hj);srt2:(2015-2019)"

Sökning: swepub > Övrigt vetenskapligt/konstnärligt > Göteborgs universitet > Jönköping University > (2015-2019)

  • Resultat 1-10 av 66
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  •  
2.
  • Lindberg, Viveca, et al. (författare)
  • Lärares bedömningsarbete : en inramning
  • 2018
  • Ingår i: Lärares bedömningsarbete. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127823020 ; , s. 5-16
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
3.
  • Ursini, Francesco-Alessio, et al. (författare)
  • Which Side are You On? The Worlds of Grant Morrison
  • 2015
  • Ingår i: ImageTexT. - University of Florida Press, USA : ImageTexT: Interdisciplinary Comics Studies. - 1549-6732. ; 8:2
  • Tidskriftsartikel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
4.
  • Dellve, Lotta, 1965, et al. (författare)
  • Ledarskap i äldreomsorgen: Att leda integrerat värdeskapande i en röra av värden och förutsättningar
  • 2016
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Det övergripande syftet med denna rapport är att beskriva chefers etiska värderingar, dilemman och organisatoriska förutsättningar för att bedriva ett värdebaserat ledarskap i såväl kommunal som privat äldreomsorg. Det empiriska materialet består av en omfattande enkätstudie till nästan 500 studerande inom ramen för den nationella ledarutbildningen för chefer inom äldreomsorgen vid Högskolan i Borås under perioden 2013 till 2015. Utbildningen gavs på uppdrag av Socialstyrelsen och omfattade 30 högskolepoäng med två års studier på kvartsfart. Samtliga studerande var yrkesverksamma som chefer och ledare inom kommunal eller privat äldreomsorg i södra Sverige. Metoder som använts i bearbetning och analys av materialet är deskriptiva, jämförande och analytiska med regressionsmodeller och SEM-analys. Resultatet visar på att cheferna – oavsett utbildningsbakgrund, värderade följande etiska värden högst: att inte skada, respekt för individen och rätten till konfidentialitet. Värdedilemman i chefsarbetet är dock vanligt och sammanlänkat med andra utmaningar i arbetet, särskilt med utmaningar som rör hantering över organisationsnivåer (buffertproblem och containerproblem) och av olika ansvarsområden (logikkonflikter). Inom privat verksamhet skattade de medverkande cheferna värdekonflikter och andra utmaningar i lägre grad än chefer inom kommunal verksamhet. De flesta chefer var nöjda med hur de kunde fullfölja sitt ansvar för utveckling av verksamheten avseende värdegrund, kvalitet, processer, dagligt arbete, brukarmedverkan, brukarsäkerhet och arbetsmiljö. De flesta skattade också att de arbetade i mycket hög grad med strukturering och utveckling av dessa frågor. Stödresurser minskade upplevelsen av värdekonflikter, men det fanns skillnad i betydelsen relaterat till chefers grundprofession. Det organisatoriska stödet var också tydligare för chefer inom privat verksamhet. Organiserade stödresurser hade stor betydelse för hållbart integrerat och värdeskapande ledarskap samt för aktiva ledningsstrategier. Även sambandet mellan hållbart ledarskap och aktiva ledarstrategier modererades av grundprofession, där sambandet var moderat negativt för chefer med social grundutbildning. Det tycks således finnas ett utbildningsbehov bland äldreomsorgens chefer och behov av ett utvecklat stöd från arbets- givaren då det varierar avseende omfattning, inriktning och nivå mellan kommunal och privat verksamhet. Sammanfattningsvis har chefer i äldreomsorgen många olika värden, på olika nivåer och utifrån olika perspektiv att förhålla sig till i sitt ledarskap. Att hantera och utveckla förståelse för dessa är utmanande i chefskapet och värdedilemman är vanliga. Majoriteten av cheferna i denna studie beskriver dock generellt en aktiv och god hantering och organisering av dessa. Konstateras att en integrerad förståelse och hantering, samt goda organisatoriska stödresurser tycks bidra till mer hållbart och värdeskapande ledarskap.
  •  
5.
  • Harnett, Tove, et al. (författare)
  • Eldercare with a profile – outlines for a typology.
  • 2016
  • Ingår i: Good Ageing, Better Society. The 23rd Nordic Congress of Gerontology (23 NKG), 19–22 June 2016, Tampere, Finland..
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  • Häggström, Margaretha, 1962, et al. (författare)
  • Teori och praktik för pedagogisk profession
  • 2019
  • Ingår i: Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, O. (red.). - Lund : Studentlitteratur. - 9789144130637 ; , s. 119-138
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Såväl svensk lärarutbildning som svensk skola ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (SFS 2010:800; Prop 1999/2000:135). Det senare väcker frågor om hur den vetenskapliga förankringen ska gestaltas i lärarutbildningen, vad den ska bygga på och varför, samt var och hur den beprövade erfarenheten kan få utrymme i campusförlagda kurser (HFU) och verksamhetsförlagda kurser (VFU). Utgångspunkt för det utvecklingsprojekt som beskrivs i detta kapitel är de uttalade svårigheter som lärarutbildningen haft när det gäller att tydliggöra relationen mellan de högskoleförlagda respektive verksamhetsförlagda utbildningsdelarna. Dessa svårigheter har uppmärksammats i såväl nationella som internationella studier På grund av ett dualistiskt synsätt på teori och praktik har glappet mellan högskoleförlagda kurser och verksamhetsförlagd praktik snarare förstärkts än överbryggats, vilket har lett till ökad frustration bland lärarstudenter. Föreliggande projekt har haft ett trefaldigt syfte: 1) att förbättra den konstruktiva länkningen inom och mellan lärarutbildningens första kurs för F-3, med inriktning mot svenska och den efterföljande VFU-kursen, 2) att utveckla undervisningsstrategier som möjliggör fördjupad förståelse beträffande vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och relationen dem emellan, samt 3) att utveckla kunskap om lärarstudenters uppfattning och lärande av två grundläggande begrepp inom nämnda kurser, literacy och multimodalitet. Det finns, menar vi, en uppenbar risk att den vetenskapliga förankringen tenderar att bli alltför ensidig, och inte kopplas samman med beprövad erfarenhet eller att den framställs som alltför lösryckt. En slutsats som vi drar av vårt utvecklingsprojekt är att när vi tydligare kopplar HFU-kurserna med VFU-praktiken och låter studenter arbeta med teoretiska begrepp vid upprepade tillfällen och på olika sätt, ökas möjligheterna för studenten att sammankoppla kursernas innehåll. För att få en djupad förståelse av begrepp och annat teoretiskt innehåll, menar vi därför att det är centralt att lärarutbildningen avsätter resurser i form av tid och återkommande inslag där studenterna får möta dessa teoretiska begrepp – och andra - genom ett undersökande arbetssätt. Därigenom kan vi också bidra till att överbrygga glappet mellan teori och praktik.
  •  
9.
  • Nilsson, Magnus (författare)
  • A celebration to those that built society.
  • 2017
  • Ingår i: Aging Graz: Cultural Narratives, Processes and Strategies in Representations of Age and Aging, 3rd ENAS Conference, 1st Joint ENAS & NANAS Conference, 9th International Symposium on Cultural Gerontology.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
10.
  • Nilsson, Magnus (författare)
  • Ældre mennesker og aldring i medier
  • 2018
  • Ingår i: Jacobsen F. F. & Glasdam S. (red) Gerontologi - Perspektiver på ældre mennesker. - Köpenhamn : Gads Forlag. - 9788712055464
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 66
Typ av publikation
konferensbidrag (30)
bokkapitel (11)
annan publikation (8)
doktorsavhandling (5)
rapport (4)
bok (3)
visa fler...
samlingsverk (redaktörskap) (2)
proceedings (redaktörskap) (1)
tidskriftsartikel (1)
recension (1)
visa färre...
Typ av innehåll
Författare/redaktör
Schmidt, Catarina (14)
Nilsson, Magnus (7)
Schmidt, Catarina, 1 ... (6)
Häggström, Margareth ... (3)
Olsson, Tina M., 197 ... (3)
Allodi Westling, Mar ... (3)
visa fler...
Lindberg, Viveca (3)
Jonäll, Kristina, 19 ... (3)
Rimmel, Gunnar (3)
Smedler, Ann-Charlot ... (2)
Grävare Silbernagel, ... (2)
Fatheddine, Djamila, ... (2)
Runesson, Ulla, 1952 (2)
Wedin, Åsa (2)
Bagga-Gupta, Sangeet ... (2)
Tranberg, Roy (2)
Eichas, Kyle (2)
Aagerup, Ulf, 1969- (1)
Smedler, Ann-Charlot ... (1)
Harnett, Tove (1)
Jönson, Håkan (1)
Ots, Mart, 1973- (1)
Jutengren, Göran (1)
Johansson, Börje (1)
Inwinkl, Petra (1)
Jönsson, Karin (1)
Holmberg, Ulrika, 19 ... (1)
Jonsson, Björn (1)
Dellve, Lotta, 1965 (1)
Falkmer, Torbjörn (1)
Wagman, Petra (1)
Carlsson, Peter (1)
Olsson, Tina M. (1)
Karlsson, Per-Åke (1)
Lundin, Mona, 1976 (1)
Algurén, Beatrix (1)
Algurén, Beatrix, 19 ... (1)
Andersson-Gäre, Boel (1)
Eriksson, Inger (1)
Rimmel, Gunnar, 1971 (1)
Holmberg, Ingvar (1)
Andersson, Björn (1)
Jonasson, Lise-Lotte ... (1)
Löfgren, Ragnhild, 1 ... (1)
Möller, Håkan (1)
Berndt, Adele, 1966- (1)
Sigurdson, Ola (1)
Löfgren, Håkan (1)
Sundell, Knut (1)
Jacobsson, Christian (1)
visa färre...
Lärosäte
Linköpings universitet (7)
Stockholms universitet (3)
Högskolan i Borås (1)
Högskolan Dalarna (1)
Språk
Engelska (33)
Svenska (32)
Danska (1)
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Samhällsvetenskap (55)
Humaniora (7)
Medicin och hälsovetenskap (6)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy