SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-48659"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-48659" > Utveckling av matem...

Utveckling av matematikundervisning som främjar likvärdighet i förskoleklass

Walla, Maria (författare)
Högskolan Dalarna,Matematikdidaktik,Dalarna University, Sweden
Palmér, Hanna, 1974- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för matematik (MA)
 (creator_code:org_t)
2024
2024
Svenska.
Ingår i: Forskning om undervisning och lärande. - 2000-9674 .- 2001-6131. ; 12:2, s. 8-30
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Developing mathematics education contributing to equity in preschool classThis article presents an educational design research study aiming to develop preschool class mathematics in line with equity. In the study, equity is defined as all students have access to mathematical content and opportunity to develop prosperous positions in and towards the subject. The design of the education was based on the mandatory assessment at the start of preschool class, one preschool class teacher and two researchers together planned, carried out, and evaluated the mathematics education. At the start of the study, three areas of development were identified: instruction, student solutions, and students’ verbal contributions. To address these areas of development, three design principles were introduced: low threshold, open-ended mathematical tasks, and prompts for reasoning. This article presents the way these design principles developed these areas of development in line with the goals of the study, that is, mathematics education that meets the diverse needs of students.
  • I den här artikeln presenteras en designstudie med målet att utforma en likvärdig matematikundervisning i förskoleklass i betydelsen att alla elever får tillgång till det matematiska innehållet och möjlighet att utveckla ett framgångsrikt förhållningssätt i och till matematikämnet. Designstudien är genomförd i en svensk kontext och tar utgångspunkt i den obligatoriska kartläggningen vid skolstart. Studien genomfördes av en förskoleklasslärare och två forskare som tillsammans planerade, genomförde och utvärderade matematikundervisning. Vid studiens start identifierades tre utvecklingsområden: instruktion, elevlösningar och talutrymme. För att möta dessa utvecklingsområden introducerades tre designprinciper: låg tröskel, öppna matematikuppgifter och resonemangsfrämjande repliker. I artikeln presenteras hur dessa designprinciper påverkade utvecklingsområdena i linje med designstudiens mål. Sammantaget visar resultaten utveckling av en matematikundervisning som möter elevers olikheter.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Nyckelord

Early mathematics
Educational design research
Preschool class
Equity
Design Principles
tidig matematikundervisning
designforskning
förskoleklass
likvärdighet
designprinciper
Mathematical Education

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Walla, Maria
Palmér, Hanna, 1 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
Artiklar i publikationen
Forskning om und ...
Av lärosätet
Högskolan Dalarna
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy