SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-32660"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-32660" > Researching artisti...

  • Borgblad, HannaGothenburg University,Göteborgs universitet,Företagsekonomiska institutionen, Marknadsföring,Department of Business Administration, Marketing Group (författare)

Researching artistic production : The material turn in arts marketing research

  • Artikel/kapitelEngelska2022

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • London :Routledge,2022
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:hb-32660
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hb:diva-32660URI
  • https://doi.org/10.4324/9781003021766-6DOI
  • https://gup.ub.gu.se/publication/323578URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:vet swepub-contenttype
  • Ämneskategori:kap swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • The art market is traditionally associated with materiality, techniques, artisanship, and physical form, yet materialist approaches to studying artistic markets have been scarce. In order to extend the research area of arts marketing with a more materially and pragmatically oriented approach, this chapter turns to the inter-disciplinary area of constructivist market studies, which builds on actor-network theory (ANT). The chapter discusses market products of graffiti and street art – art forms that traditionally resist commodification and which are perceived as anti-commercial, ephemeral, and illegitimate. In adopting an approach focused on materiality and the studying of actions, it is possible to observe the practices through which an artwork is produced to fit economic markets, which involve human actors such as artists and buyers, as well as nonhuman actors such as spray cans and building permits. A materialistic lens on empirical fieldwork enables interesting findings and analysis of the everyday practices and the use of artistic devices, which otherwise could have been missing in the construction of new knowledge on art production in contemporary art markets.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Göteborgs universitetFöretagsekonomiska institutionen, Marknadsföring (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Marketing the ArtsLondon : Routledge9781003021766
  • Ingår i:Marketing the Arts: Breaking BoundariesLondon : Routledge9780367898878

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Borgblad, Hanna
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Konst
och Fri Konst
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Ekonomi och näri ...
och Företagsekonomi
Artiklar i publikationen
Marketing the Ar ...
Marketing the Ar ...
Av lärosätet
Högskolan i Borås
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy