SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-10910"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-10910" > Attityder och norme...

Attityder och normer kring anlagd brand bland högstadieungdomar och skolpersonal

Lilja, My, 1974- (författare)
Högskolan i Gävle,Sociologi/Socialt arbete
 (creator_code:org_t)
Gävle : Högskolan i Gävle, 2011
Svenska 50 s.
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Rapportens syfte är att undersöka hur högstadieungdomar och skolanställda uppfattar fenomenet anlagd brand. I undersökningen intervjuades 13 skolanställda och 32 ungdomar om anlagd brand. De flesta ungdomar ser anlagd brand som en allvarlig men relativt ovanlig företeelse. Istället ansågs eldande i skolan vara vanligt förekommande. Särskilt nämndes att elever eldar med tändare. De flesta ungdomar ansåg att det var lika många flickor som pojkar som eldar i skolan. Majoriteten har haft utbildning från räddningstjänsten och de flesta har en positiv bild av räddningstjänstens arbete. Ungdomarna säger sig ha relativt goda kunskaper om eldhantering, hur man släcker en brand och hur man larmar. Flera skolanställda berättar också om att det förekommer eller har förekommit att elever eldar i skolan. Även skolpersonalen har en positiv inställning till räddningstjänstens arbete och har goda kunskaper om eldhantering, hur man släcker en brand och hur man larmar. Ett problem som lyftes fram av skolpersonalen var "tidsbristen" i det förebyggande arbetet mot anlagda bränder.

Nyckelord

anlagd brand
skola
ungdomar
skolanställda
lek med eld

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lilja, My, 1974-
Av lärosätet
Högskolan i Gävle

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy