Det här kapitlet avvisar synen på identitet som något man har och som återspeglas i individens handlingar. I stället framställs identiteten som en följd av en mängd handlingar som sker i socialt samspel med andra.Kapitlet börjar med en redogörelse av begreppet identitet och den teoretiska ramen. Efter en kort bakgrund till den walesiska kontexten, följer flera exempel på identitetsskapande handlingar i tvåspråkiga elevers samtal. I den avslutande diskussionen jämförs den tvåspråkiga skolmodell som gäller i Wales med den i Sverige och det diskuteras hur den svenska modellen eventuellt kan begränsa ungdomars två- eller flerspråkiga identitetsutveckling.
Ämnesord
HUMANIORA -- Språk och litteratur -- Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik (hsv//swe)
HUMANITIES -- Languages and Literature -- Comparative Language Studies and Linguistics (hsv//eng)
HUMANIORA -- Språk och litteratur -- Studier av enskilda språk (hsv//swe)
HUMANITIES -- Languages and Literature -- Studies of Specific Languages (hsv//eng)