SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-125764"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-125764" > Digital högläsning ...

Digital högläsning för flerspråkande i förskolan

Nilsen, Malin, 1974 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,Department of Education, Communication and Learning
Petersen, Petra, 1979- (författare)
Stockholms universitet,Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen,Stockholm University, Sweden,Stockholms universitet, Sverige
Danielsson, Kristina, Professor, 1961- (författare)
Stockholms universitet,Linnéuniversitetet,Institutionen för svenska språket (SV),Stockholm University, Sweden,Lnuc IMS;Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning;EdLing;Litteracitet och lärande,Institutionen för ämnesdidaktik,Linnéuniversitetet, Sverige; Stockholms universitet, Sverige
 (creator_code:org_t)
Dalarna University, 2023
2023
Svenska.
Ingår i: Utbildning & lärande. - : Dalarna University. - 1653-0594 .- 2001-4554. ; 17:4
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This study examined the potential for children’s multilingual development supported by a digital e-book application (Polyglutt) used in Swedish preschools. The analysis focused on the app’s software design and the reflections of 17 preschool teachers in a large Swedish city, many of whom work with multilingual groups of children. A social semiotic perspective of multimodality was utilized to evaluate the app’s potential and a qualitative content analysis was employed to analyse the interviews. Findings indicated that the app was popular among the teachers and was considered an efficient tool for read-aloud activities, although the potential for multilingual purposes was rarely realized. The analysis shows that the app has potential for multilingual interaction, yet the design does not always make this clearly visible. Didactic implications of the use of the application are critically discussed.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Educational Work (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Språk och litteratur (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

digital e-book app
multilingualism
preschool
multimodality
digital e-bokapplikation
flerspråkighet
förskola
multimodalitet
Swedish as a Second Language
Svenska som andraspråk
Svenska språket med didaktisk inriktning
Swedish Didactics
Education
Pedagogik
språkdidaktik
barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot utbildningsvetenskap
digital e-book app
multilingualism
preschool
multimodality

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy