SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-133089"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-133089" > Understandings and ...

Understandings and enactments of social justice pedagogies in Swedish physical education and health practice

Gerdin, Göran, 1980- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för idrottsvetenskap (ID),Utbildning i förändring,Inland Norway University of Applied Sciences, Norway
Schenker, Katarina (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för idrottsvetenskap (ID)
Linnér, Susanne, 1966- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för idrottsvetenskap (ID)
 (creator_code:org_t)
Sage Publications, 2025
2025
Engelska.
Ingår i: European Physical Education Review. - : Sage Publications. - 1356-336X .- 1741-2749. ; 31:3, s. 502-522
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Research continues to show that school physical education and health (PEH) is complicit in the reproduction of inequities related to, for instance, gender, sexuality, ethnicity, religion and social class. In this paper, we present findings from a participatory action research (PAR) project with 11 PEH teachers at two upper-secondary schools in Sweden, aimed at enhancing understandings and enactments of social justice pedagogies. Data generated through observations, interviews, focus groups, workshops and teacher reflections were analysed through a thematic analysis (Braun and Clarke, 2022) and informed by the concept of teaching for equity and social justice (Freire, 1970). The findings highlight how the teachers associated social justice pedagogies in PEH with an emphasis on: (1) ‘inclusion’; (2) ‘equity/equality’; (3) ‘adaptations to teaching and assessment’; and (4) ‘relationships’. The findings also demonstrate how, based on the importance they placed on relationships, the teachers developed pedagogies that aimed to create: (1) ‘conditions for building relationships’; (2) ‘continuous engagement from teachers and students’; (3) ‘student involvement and reflection’; and (4) ‘connections with and within the subject’. Although the findings draw attention to productive understandings and enactments of social justice pedagogies, we also argue that the teachers, to some extent, conflated equality of opportunity with equity of outcome and continued to focus on managing inequities within the framework of taken-for-granted practices and knowledge within the subject. We conclude that more work is needed to support teachers in not only addressing the inequities students bring to the classroom, but also in challenging the norms that make these inequities matter.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Hälsovetenskap -- Idrottsvetenskap och fitness (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Health Sciences -- Sport and Fitness Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Physical education
inclusion
equity
social justice
participatory action research
Education
Pedagogik
Idrottsvetenskap
Sport Science

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Gerdin, Göran, 1 ...
Schenker, Katari ...
Linnér, Susanne, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP
MEDICIN OCH HÄLS ...
och Hälsovetenskap
och Idrottsvetenskap ...
Artiklar i publikationen
European Physica ...
Av lärosätet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy