This paper describes different statistical methods that, from a theoretical point of view, can be used to compare groups of visitors on a certain destination taken in to account the visitors place of home. A new way of assessing space between individuals is introduced in which socio demographic issues and different geographical obstacles are allowed to influence the spatial structure. If, for example, two individuals are closest neighbours the distance between them is set to zero no matter how far apart they live. One of the merits of this type of methods is that they can be used to evaluate whether certain groups of visitors are over (or under) represented on certain destinations.
Besökare på en destination kan delas upp i olika kategorier: förstagångsbesökare - återbesökare, nätverksbesökare - attraktionsbesökare etc. De kan också delas in i grupper beroende på vad de gör på destinationen, vilka evenemang eller attraktioner de besöker. När vi studerar detta kan den geografiska härkomsten ofta vara en intressant förklarande variabel. I många undersökningar kommer man t ex fram till att stockholmare är största besökargruppen, vilket naturligtvis beror på att de sett som grupp är den största i Sverige. I den här skriften beskrivs teoretiskt statistiska metoder som kan användas för att jämföra gruppers olika geografiska härkomst, om det finns fler eller färre än förväntat på vissa platser eller i vissa kategorier. Det som är nytt är att avståndet från individ till individ baseras på vad som finns mellan dem. Om de t ex är varandras närmsta grannar är avståndet 0, oavsett hur många kilometer eller mil avståndet är.
Ämnesord
NATURVETENSKAP -- Matematik -- Sannolikhetsteori och statistik (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES -- Mathematical sciences -- Probability Theory and Statistics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP -- Ekonomi och näringsliv (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES -- Economics and Business (hsv//eng)