Minnesfenomen och tankefel i en förundersökning av påståenden om sexuella övergrepp rörande fyra barn på daghem - ett gruppfall. Grovt missbruk av psykologi av psykolog (likartat den s.k. Lundaskolans arbetssätt).
Edvardsson, Bo, 1944- (författare)
Örebro universitet,Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete
Syftet är att klargöra utredningsmetodiskt viktiga problem med minnesfenomen och tankefel samt möjlig uppkomst och spridning av uppgifter i lokalsamhället i ett fall med fyra barn där det uppkommit påståenden om sexuella övergrepp på daghem av en manlig personal. Osäkerhetsmarkeringar och motsägelser förekommer i materialet. En psykolog som anlitas för ett utlåtande kring ett av barnen använder en ohållbar, osaklig utredningsmetodik. För två av barnen skall de påstådda övergreppen ha skett för 10-12 år sedan. En stor mängd metod- och tankefel specificeras.
The purpose is to clarify important problems with memory phenomena and cognitive biases in a preliminary report and interrogations with four children at day care centers concerning allegations of sexual abuse by a male personnel. A report from a psychologist concerning one of the children is shown to be a fraud. Many cognitive biases are found in the preliminary report.