I detta kapitel undersöks förskolepersonals tolkningar och förståelser av diskrimineringslagen. Syftet med studien är att undersöka hur förskolepersonal i svenska förskolor tolkar och förstår arbetet med att motverka diskriminering och trakasserier och främja lika rättigheter och möjligheter, enligt diskrimineringslagen. Sex intervjuer med tretton förskollärare, barnskötare och rektorer har genomförts på fem svenska förskolor. Studien tar utgångspunkt i forskning om den juridifiering som har skett i förskolor och skolor under de senaste decennierna och som visar att lärare och förskolare idag behöver förhålla sig till fler lagar, riktlinjer och policydokument än tidigare. Resultatet av studien visar att förskolepersonalen i studien uttrycker att diskrimineringslagen är viktig och lägger stor vikt vid att tolka och förstå lagen men att de upplever lagen och dess olika begrepp som otydliga och svåra att förstå. Ytterligare ett resultat är att förskolepersonal framför allt diskuterar formerna för arbetet snarare än att beskriva vilka konkreta aktiva förebyggande och främjande åtgärder som bedrivs. Alla medverkande i studien önskar vidare mer utbildning och stöd i arbetet. Mot bakgrund av att arbetet uttrycks som svårt och att personalen menar sig sakna tillräckligt med kunskap och stöd finns en risk att diskrimineringslagen förblir ett ”ständigt dåligt samvete”.