SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:sh-57569"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:sh-57569" > ”Ett ständigt dålig...

”Ett ständigt dåligt samvete” : Förskole personals förståelser och tolkningar av diskrimineringslagen

Hill, Helena, 1968- (författare)
Södertörns högskola,Genusvetenskap
 (creator_code:org_t)
Huddinge : Södertörns högskola, 2025
2025
Svenska.
Ingår i: Förskolan i fokus. - Huddinge : Södertörns högskola. - 9789189962095 ; , s. 115-132
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I detta kapitel undersöks förskolepersonals tolkningar och förståelser av diskrimineringslagen. Syftet med studien är att undersöka hur förskole­personal i svenska förskolor tolkar och förstår arbetet med att motverka diskriminering och trakasserier och främja lika rättigheter och möjlig­heter, enligt diskrimineringslagen. Sex intervjuer med tretton förskol­lärare, barnskötare och rektorer har genomförts på fem svenska för­skolor. Studien tar utgångspunkt i forskning om den juridifiering som har skett i förskolor och skolor under de senaste decennierna och som visar att lärare och förskolare idag behöver förhålla sig till fler lagar, riktlinjer och policydokument än tidigare. Resultatet av studien visar att för­skole­per­sonalen i studien uttrycker att diskrimineringslagen är viktig och lägger stor vikt vid att tolka och förstå lagen men att de upplever lagen och dess olika begrepp som otydliga och svåra att förstå. Ytterligare ett resultat är att förskolepersonal framför allt diskuterar formerna för arbe­tet snarare än att beskriva vilka konkreta aktiva förebyggande och främ­jande åtgärder som bedrivs. Alla medverkande i studien önskar vidare mer utbildning och stöd i arbetet. Mot bakgrund av att arbetet ut­trycks som svårt och att personalen menar sig sakna tillräckligt med kunskap och stöd finns en risk att diskrimineringslagen förblir ett ”ständigt dåligt samvete”.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

diskrimineringslagen
diskriminering och trakasserier
lika-behandling
juridifiering
förskola

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Hill, Helena, 19 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Förskolan i foku ...
Av lärosätet
Södertörns högskola

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy