SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-252299"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-252299" > Vid framtidens hite...

Vid framtidens hitersta gräns : Om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola

León Rosales, René, 1971- (författare)
Södertörns högskola,Stockholms universitet,Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusstudier,Etnologi
Lindqvist, Beatriz, Docent (preses)
Södertörns högskola,Institutionen för genus, kultur och historia
Pirjo, Lahdenperä, Professor (preses)
Mälardalens högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
visa fler...
Lundgren, Anna Sofia, Professor (opponent)
Umeå universitet, Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusstudier
visa färre...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789186429034
Tumba : Mångkulturellt centrum, 2010
Svenska 345 s.
Serie: Södertörn Doctoral Dissertations, 1652-7399 ; 43
Serie: Mångkulturellt centrum, 1401-2316 ; 2010:3
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The aim of this thesis is to highlight the central conditions, norms and values which enable the staging of certain masculine pupil positions and hinder others at a school located in the northern part of the municipality of Botkyrka, during 2004–2005. The school and the neighbourhood in this study are characterized by a high percentage of people with immigrant background, a result of urban ethnic segregation. The methodological approach is qualitative. The empirical data consists of interviews with 15 boys in grade 6, participant observations, and official documents. The study examines the central position of socially sanctioned conceptions of “good becoming” in society. Children are expected to control their own bodies and take on certain areas of knowledge in the correct way in order to create themselves as expanding subjects: they learn to ask for “success” and “upward” social mobility. But as this study shows this does not apply equally to all pupils. The boys in this study have to create themselves as pupils on terms that make it harder for them to establish themselves as successful pupils. The teaching they encounter in school, the socioeconomic conditions and the effects of the segregation that characterises the urban landscape they live in makes it harder for them to live up to the requirements of what an “ideal pupil” should be. The study also highlights the ways in which difference is being made between girls and boys in school, creating arenas that are more open for boys than for girls to enter into in everyday life, namely football and the multiethnic youth language. These arenas allowed the boys to stage masculine coded subject positions which in one way or another were connected with a positive social status. Thus boys in this study do not have as much reason to establish themselves in the position of a good pupil in comparison to girls since there is a greater variety in how they can create themselves within subject positions connected to social status.
  • Syftet med denna avhandling är att belysa de centrala villkor, normer och värderingar som möjliggör iscensättningen av vissa maskulina elevpositioner och hindrar andra på en skola  i den norra delen av kommunen Botkyrka under 2004-2005. Skolan och kommundelen som denna studie handlar  kännetecknas av en stor andel personer med utländsk bakgrund, ett resultat av urban etnisk segregation. Den metodologiska ansatsen är kvalitativ. Det empiriska materialet består av intervjuer med 15 pojkar i årskurs 6, deltagande observationer och officiella dokument. Studien undersöker den centrala rollen som socialt sanktionerade uppfattningar om vad ett "bra blivande" spelar i samhället. Barn förväntas kontrollera sina egna kroppar och ta till sig vissa kunskapsområden på rätt sätt för att skapa sig själva som framgångsrika subjekt: de lär sig att begära en specifik "framgång" och "uppåtgående" social rörlighet. Studien visar  dock att detta inte gäller på lika villkor för alla elever. Pojkarna i denna studie måste skapa sig själva som elever på villkor som gör det svårare för dem att etablera sig som framgångsrika elever. Undervisningen de möter i skolan, de socioekonomiska förhållanden och effekterna av den segregation som kännetecknar det urbana landskapet de bor i gör det svårare för dem att leva upp till kraven på vad en "idealisk elev" bör vara. Studien belyser också det sätt på vilket skillnad görs mellan flickor och pojkar i skolan, och förekomsten av sociala arenor som är mer öppna för pojkar än för flickor att delta i i skolans vardagsliv, nämligen fotboll och multietniskt ungdomsspråk. Dessa arenor gör det möjligt för  pojkarna att iscensätta maskulint kodade framgångsrika subjektspositioner. Således bedöms pojkarna i denna studie inte ha samma press som flickorna som grupp att behöva iscensätta framgång som "duktiga elever", då de har fler möljigheter att skapa sig och kollektivt bekräftas inom subjektspositioner som kopplade till social status.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Annan humaniora och konst -- Etnologi (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Other Humanities -- Ethnology (hsv//eng)

Nyckelord

grundskola
segregation
maskuliniteter
pojkar
etnicitet
etnografi
etnologi
pedagogik
Foucault
interpellation
Etnologi
Ethnology
Pedagogik
Education
Ethnology
Ethnology

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
dok (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy