SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-411274"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-411274" > Physics Education R...

Physics Education Research

Airey, John, 1963- (författare)
Uppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik,Physics Education Research
 (creator_code:org_t)
Stockholm University, 2020
2020
Engelska.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • AbstractIn this presentation I will briefly describe the history of physics education research (PER), explain my own research interests and suggest the alternative discipline-based education research as an alternative to pedagogy or didactics when dealing with training courses for univerity lecturers.ReferencesAirey, J. (2006). Physics Students' Experiences of the Disciplinary Discourse Encountered in Lectures in English and Swedish.   Licentiate Thesis. Uppsala, Sweden: Department of Physics, Uppsala University., Airey J. (2009). Science, Language and Literacy. Case Studies of Learning in Swedish University Physics. Acta Universitatis   Upsaliensis. Uppsala Dissertations from the Faculty of Science and Technology 81. Uppsala  Retrieved 2009-04-27, from   http://publications.uu.se/theses/abstract.xsql?dbid=9547Airey, J., & Linder, C. (2009). "A disciplinary discourse perspective on university science learning: Achieving fluency in a critical   constellation of modes." Journal of Research in Science Teaching, 46(1), 27-49.Airey, J. & Linder, C. Airey, J. & Linder, C. (2017). Social Semiotics in University Physics Education. In Treagust, D. Duit, R. &   Fischer, H. Representations in Physics Education, pp. 95-122, Springer.  https://doi.org/10.1007/978-3-319-58914-5_5Airey, J., & Eriksson, U. (2019). Unpacking the Hertzsprung-Russell Diagram: A Social Semiotic Analysis of the Disciplinary and   Pedagogical Affordances of a Central Resource in Astronomy, Designs for Learning, 11(1), 99–107. DOI:   https://doi.org/10.16993/dfl.137Airey, J., Grundström Lindqvist, J. & Lippmann Kung, R. (2019). What does it mean to understand a physics equation? A study of   undergraduate answers in three countries. In McLoughlin, E., Finlayson, O., Erduran, S., & Childs, P. (eds.), Bridging   Research and Practice in Science Education: Selected Papers from the ESERA 2017 Conference.. Pp. 225–239.   Contributions from Science Education Research. Cham: Springer International Publishing.                  https://doi.org/10.1007/978-3-030-17219-0_14Fredlund, T., Airey, J., & Linder, C. (2012). Exploring the role of physics representations: an illustrative example from students   sharing knowledge about refraction. European Journal of Physics, 33, 657-666.Fredlund, T. & Linder, C., & Airey, J. (2015). A social semiotic approach to identifying critical aspects. International Journal for   Lesson and Learning Studies 2015 4:3 , 302-316 Fredlund, T., Linder, C., Airey, J., & Linder, A. (2014). Unpacking physics representations: Towards an appreciation of disciplinary   affordance. Phys. Rev. ST Phys. Educ. Res., 10(020128).Gibson, J. J. (1979). The theory of affordances The Ecological Approach to Visual Perception (pp. 127-143). Boston: Houghton   Miffin.Gibson, J. J. (1979). The theory of affordances The Ecological Approach to Visual Perception (pp. 127-143). Boston: Houghton   Miffin.Halliday, M. A. K. (1978). Language as a social semiotic. London: Arnold.Hestenes, D., Wells, M., & Swackhammer, G. (1992). Force Concept Inventory. The Physics Teacher, 30(3), 141-158’National Research Council. (2012). Discipline Based Education Research. Understanding and Improving Learning in   Undergraduate Science and Engineering. Washington DC: The National Academies PressNorman, D. A. (1988). The psychology of everyday things. New York: Basic Books.Mavers, D. Glossary of multimodal terms  Retrieved 6 May, 2014, from http://multimodalityglossary.wordpress.com/affordance/van Leeuwen, T. (2005). Introducing social semiotics. London: Routledge. Wu, H-K, & Puntambekar, S. (2012). Pedagogical Affordances of Multiple External Representations in Scientific Processes. Journal of Science Education and Technology, 21(6), 754-767.

Ämnesord

NATURVETENSKAP  -- Fysik -- Annan fysik (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Physical Sciences -- Other Physics Topics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Nyckelord

Physics Education Research
Representations
University Teaching
Physics with specialization in Physics Education
Fysik med inriktning mot fysikens didaktik

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Airey, John, 196 ...
Om ämnet
NATURVETENSKAP
NATURVETENSKAP
och Fysik
och Annan fysik
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
Av lärosätet
Uppsala universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy