Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-417095" >
Det pedagogiska eta...
Det pedagogiska etablissemangets retoriska funktion.
-
- Magnússon, Gunnlaugur, 1979- (författare)
- Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier,PS; STEP
-
(creator_code:org_t)
- 1
- Lund : Studentlitteratur AB, 2020
- 2020
- Svenska.
-
Ingår i: Perspektiv på skolans problem. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144133898 ; , s. 55-70
- Relaterad länk:
-
https://www.studentl...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I detta kapitel illustrerar jag hur en av skoldebattens frekventförekommande förklaringsmodeller uppfyller flera känneteckenför ett konspirationsteoretiskt begrepp. I första hand beskriver jaghur begreppet förekommer i skoldebatten, främst i media, och visargemensamma nämnare och skillnader. Därefter introducerar jagnågra grundläggande kriterier för att känna igen konspirationsteorieroch tillämpar dessa för att förstå begreppet ”pedagogiskaetablissemanget”.Syftet är inte att anklaga debattdeltagare för en tro på konspirerandehemliga grupper (även om det verkar som om vissa faktiskt gördet). Snarare tycks begreppet i de flesta fall användas som en retorisktrop, i brist på mer trovärdiga motståndare. Pedagogiska etablissemangetblir en halmgubbe som kan stå för alla de förkastliga åsiktersom behövs för att måla upp motsatsen till den egna ståndpunkten.Användningen kan därför handla om debattörernas ambition attsätta agendan i en debatt med alltmer begränsande format, i sökandetefter enkla och begripliga förklaringar. En förenklad debatt ärett demokratiskt problem som drabbar såväl skolan som forskningenstrovärdighet, och i förlängningen hela samhället.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Pedagogiska etablissemanget
- skoldebatt
- konspirationsteorier
- Pedagogik
- Education
Publikations- och innehållstyp
- pop (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas