Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier,Studies of Language Practices (STOLP)
(creator_code:org_t)
Linköping : SMDI – Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, 2020
2020
Svenska.
Ingår i: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. - Linköping : SMDI – Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning. - 9789179298449 ; , s. 29-49
Artikeln handlar om hur innehåll konstrueras i barns tidiga skolskrivande av naturvetenskapliga texter på lågstadiet och med hjälp av vilka språkliga resurser detta görs. Vidare diskuteras hur frön till ett mer avancerat naturvetenskapligt skrivande kan synliggöras i detta tidiga skrivande. Studien som presenteras i artikeln bygger på analyser av 78 elevtexter, i fyra textgrupper, skrivna av två klasser i årskurs 2 och 3 på lågstadiet som handlar om ”Hjärtat, lungorna och blodet” respektive ”Skogssnigeln och skogs-ödlan”. Analyserna bygger på textanalytiska verktyg inspirerade av den Systemisk-funktionella lingvistikens transitivitets- respektive kohesionsanalys och erbjuder även ett metaspråkligt bidrag till hur innehållsaspekter av elevers tidiga skolskrivande kan diskuteras. Analyserna, som syftar till att svara på vilket innehåll som konstrueras i de analyserade texterna och hur detta görs, visar på likheter och olikheter bland de analyserade texterna. Exempelvis syns att de vanligaste konstruktionerna av innehåll, i studien kallat innehållsteman, konstruerar frön (exemplet tekniska och ämnesspecifika termer och begrepp) till ett mer avancerat naturvetenskapligt skrivande men även att dessa frön kan se ut på flera olika sätt i texterna. Detta resultat nyanserar bilden som ges av tidigare forskning rörande barns tidiga naturvetenskapliga skrivande. Resultaten diskuteras vidare ur ett didaktiskt baserat receptionsteoretiskt perspektiv som fokuserar på vad som händer i mötet mellan elev och skrivuppgift. Ur detta perspektiv syns att mötet resulterat i det närmaste identiska texter trots att texterna skrivits vid flera olika tillfällen, om två olika teman och av olika elever. Detta diskuteras avslutningsvis i relation till studiens didaktiska implikationer, som bland annat berör frågan om vilka förväntningar som finns på tidigt naturvetenskapligt skolskrivande.