SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-419812"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-419812" > Tidigt naturvetensk...

Tidigt naturvetenskapligt skolskrivande

Björk, Oscar, 1990- (författare)
Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier,Studies of Language Practices (STOLP)
 (creator_code:org_t)
Linköping : SMDI – Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, 2020
2020
Svenska.
Ingår i: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. - Linköping : SMDI – Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning. - 9789179298449 ; , s. 29-49
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Artikeln handlar om hur innehåll konstrueras i barns tidiga skolskrivande av naturvetenskapliga texter på lågstadiet och med hjälp av vilka språkliga resurser detta görs. Vidare diskuteras hur frön till ett mer avancerat naturvetenskapligt skrivande kan synliggöras i detta tidiga skrivande. Studien som presenteras i artikeln bygger på analyser av 78 elevtexter, i fyra textgrupper, skrivna av två klasser i årskurs 2 och 3 på lågstadiet som handlar om ”Hjärtat, lungorna och blodet” respektive ”Skogssnigeln och skogs-ödlan”. Analyserna bygger på textanalytiska verktyg inspirerade av den Systemisk-funktionella lingvistikens transitivitets- respektive kohesionsanalys och erbjuder även ett metaspråkligt bidrag till hur innehållsaspekter av elevers tidiga skolskrivande kan diskuteras. Analyserna, som syftar till att svara på vilket innehåll som konstrueras i de analyserade texterna och hur detta görs, visar på likheter och olikheter bland de analyserade texterna. Exempelvis syns att de vanligaste konstruktionerna av innehåll, i studien kallat innehållsteman, konstruerar frön (exemplet tekniska och ämnesspecifika termer och begrepp) till ett mer avancerat naturvetenskapligt skrivande men även att dessa frön kan se ut på flera olika sätt i texterna. Detta resultat nyanserar bilden som ges av tidigare forskning rörande barns tidiga naturvetenskapliga skrivande. Resultaten diskuteras vidare ur ett didaktiskt baserat receptionsteoretiskt perspektiv som fokuserar på vad som händer i mötet mellan elev och skrivuppgift. Ur detta perspektiv syns att mötet resulterat i det närmaste identiska texter trots att texterna skrivits vid flera olika tillfällen, om två olika teman och av olika elever. Detta diskuteras avslutningsvis i relation till studiens didaktiska implikationer, som bland annat berör frågan om vilka förväntningar som finns på tidigt naturvetenskapligt skolskrivande.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Nyckelord

emergent disciplinary literacy
early school writing
systemic functional linguistics
Tidigt skolskrivande
svenska med didaktisk inriktning
systemisk-funktionell lingvistik
Curriculum Studies
Didaktik

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Björk, Oscar, 19 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
Artiklar i publikationen
Trettonde nation ...
Av lärosätet
Uppsala universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy