SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-439699"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-439699" > On the periphery of...

On the periphery of university physics : trainee physics teachers’ experiences of learning undergraduate physics

Larsson, Johanna, 1986- (författare)
Uppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik
Airey, John, 1963- (författare)
Stockholms universitet,Uppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik,Stockholm Univ, Dept Math & Sci Educ, SE-10691 Stockholm, Sweden.,Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik,Uppsala University, Sweden
 (creator_code:org_t)
2021-07-16
2021
Engelska.
Ingår i: European journal of physics. - : Institute of Physics Publishing (IOPP). - 0143-0807 .- 1361-6404. ; 42:5
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • High school physics teachers have a difficult job to do. On the one hand, they are charged with contributing to the creation of a scientifically literate society, while on the other they play a pivotal role in the recruitment of future physicists. Given the importance of this dual role, one might expect that the training of future physics teachers would be a priority for any physics department. However, research suggests that this is often not the case. While concerns have been raised about future physics teachers' understanding of physics content, less work has focussed on the sociocultural experiences of the learning environments trainees meet when learning undergraduate physics. This case study examines how a sample of trainee physics teachers perceive learning undergraduate physics content together with engineering and physics bachelor students in a large, high-status, research-oriented physics department. The findings aim to be of interest to physics lecturers when examining their own practice. We interviewed 17 trainee physics teachers about their experiences of learning undergraduate physics, how they perceived the relevance of their physics courses for their future role as teachers, and how this affected their physics learning. Here, we identified four central themes of the students' experiences: (1) teacher programme invisibility, (2) passive classroom culture, (3) perceived relevance of physics courses, and (4) no incentive to do well in physics. We discuss how this study illustrates the potential struggles trainee physics teachers may encounter when learning undergraduate physics. We also suggest how our findings may be used to inform the practice of university physics lecturers who come in contact with trainee physics teachers, and comment on the structure and organization of physics teacher education as a whole.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
NATURVETENSKAP  -- Fysik -- Annan fysik (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Physical Sciences -- Other Physics Topics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Physics teacher education
pre-service teacher education
phsyics content
educational relevance
Fysiklärarutbildning
fysikinnehåll
relevans
lärarstudenter
Fysik med inriktning mot fysikens didaktik
Physics with specialization in Physics Education

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Larsson, Johanna ...
Airey, John, 196 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
NATURVETENSKAP
NATURVETENSKAP
och Fysik
och Annan fysik
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
European journal ...
Av lärosätet
Uppsala universitet
Stockholms universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy