Emotioner och laborationers betydelse för senare yrkesval Experimentella aktiviteter är en självklar del av naturvetenskaplig/tekniskverksamhet. Sådana aktiviteter ingår i ämnenas läroplaner och anses, å enasidan viktiga och meningsfulla för elevers/studenters lärande. Å andrasidan är det många av dem som inte upplever att laborationerna i någonstörre utsträckning bidrar till deras lärande. I ett VR-finansierat projekt skavi undersöka hur gymnasieelever, studenter, lärare och deras interaktionermed varandra och materiell utrustning förstås i relation till genus samt hurkänslor påverkar handhavandet under experimentella aktiviteter.Empiriinsamling sker på flera sätt, bland annat med intervjuer. För attundersöka intervjuernas potential och frågornas relevans, intervjuade vivarandra om våra erfarenheter av laborationer från grundskolan till högrestudier. Vi har analyserat intervjuerna med det teoretiska ramverketdiffraktiv läsning (Barad 2007, 2014). Analysen bidrar till att synliggöravåra respektive subjektspositioner, vars likheter och olikheter blir en viktigkunskap vid analys och tolkning av vårt kommande datamaterial.Under presentationen kommer vi att delge resultat från analyserna avdessa sex intervjuer. Trots att vi alla har ägnat oss åt experimentellverksamhet inom våra professioner, visade det sig att vi har haft olikakänslor förknippade till dessa aktiviteter som vi inser kan ha påverkat vårasenare yrkesval.