Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
(creator_code:org_t)
Lund : Studentlitteratur, 2018
2018
Svenska.
Ingår i: Skolan, marknaden och framtiden. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144119960
Utifrån analys av två teve-serier om skolan diskuteras hur skolan både under 1970-talet och i början av 2000-talet framställts som misslyckad och i kris. I drama-serien "Lära för livet", från 1977, relateras skolans problem framför allt till i vilken mån den förmår kompensera för social ojämlikhet. Det svar som ges i serien är att skolan befäster elevers klasspositioner. Dessutom visar den på stora disciplinproblem och oengagerade och inkompetenta lärare. Slutsatsen blir att något måste göras åt skolan. I drama-dokumentären "Klass 9A", från 2008, relateras skolans problem till elevers låga prestationer på nationella prov och internationella tester. Dessutom visar den på disciplinproblem och inkompetenta lärare som inte förmår möta elevernas behov. Också här blir slutsatsen att något måste göras skolan. Artikeln visar att representationer av den svenska skolan i kris upprepas på olika sätt vid olika tider. Hur denna kris förstås, om det handlar om strukturella frågor i relation till social ojämlikhet eller om elevers misslyckanden i relation till kunskapskrav, befäster och visar att olika normer om skola och utbildning dominerat vid olika tider. Det över tid upprepade talet om skolans kris, visar vidare att det finns få anledningar att vara nostalgisk vad gäller den svenska skolan. Det var inte bättre förr.