SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/294380"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/294380" > Cognitive and brain...

Cognitive and brain development is independently influenced by socioeconomic status and polygenic scores for educational attainment

Judd, N. (författare)
Sauce, B. (författare)
Wiedenhoeft, J. (författare)
visa fler...
Tromp, J. (författare)
Chaarani, B. (författare)
Schliep, Alexander, 1967 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för data- och informationsteknik, datavetenskap (GU),Department of Computer Science and Engineering, Computing Science (GU)
van Noort, B. (författare)
Penttila, J. (författare)
Grimmer, Y. (författare)
Insensee, C. (författare)
Becker, A. (författare)
Banaschewski, T. (författare)
Bokde, A. L. W. (författare)
Quinlan, E. B. (författare)
Desrivieres, S. (författare)
Flor, H. (författare)
Grigis, A. (författare)
Gowland, P. (författare)
Heinz, A. (författare)
Ittermann, B. (författare)
Martinot, J. L. (författare)
Martinot, M. L. P. (författare)
Artiges, E. (författare)
Nees, F. (författare)
Orfanos, D. P. (författare)
Paus, T. (författare)
Poustka, L. (författare)
Hohmann, S. (författare)
Millenet, S. (författare)
Frohner, J. H. (författare)
Smolka, M. N. (författare)
Walter, H. (författare)
Whelan, R. (författare)
Schumann, G. (författare)
Garavan, H. (författare)
Klingberg, T. (författare)
Penttila, J (författare)
Bokde, ALW (författare)
Schliep, A (författare)
Insensee, C (författare)
Walter, H (författare)
Smolka, MN (författare)
Martinot, MLP (författare)
Orfanos, DP (författare)
Whelan, R (författare)
Garavan, H (författare)
Banaschewski, T (författare)
Heinz, A (författare)
Judd, N (författare)
van Noort, B (författare)
Chaarani, B (författare)
Grigis, A (författare)
Martinot, JL (författare)
Grimmer, Y (författare)
Millenet, S (författare)
Hohmann, S (författare)
Tromp, J (författare)
Poustka, L (författare)
Schumann, G (författare)
Flor, H (författare)
Klingberg, T (författare)
Karolinska Institutet
Wiedenhoeft, J (författare)
Gowland, P (författare)
Desrivieres, S (författare)
Frohner, JH (författare)
Quinlan, EB (författare)
Nees, F (författare)
Ittermann, B (författare)
Paus, T (författare)
Sauce, B (författare)
Artiges, E (författare)
Becker, A (författare)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
 
visa fler...
 
visa färre...
2020
2020
Engelska.
Ingår i: Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. - 0027-8424 .- 1091-6490. ; 117:22, s. 12411-12418
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Genetic factors and socioeconomic status (SES) inequalities play a large role in educational attainment, and both have been associated with variations in brain structure and cognition. However, genetics and SES are correlated, and no prior study has assessed their neural associations independently. Here we used a polygenic score for educational attainment (EduYears-PGS), as well as SES, in a longitudinal study of 551 adolescents to tease apart genetic and environmental associations with brain development and cognition. Subjects received a structural MRI scan at ages 14 and 19. At both time points, they performed three working memory (WM) tasks. SES and EduYears-PGS were correlated (r = 0.27) and had both common and independent associations with brain structure and cognition. Specifically, lower SES was related to less total cortical surface area and lower WM. EduYears-PGS was also related to total cortical surface area, but in addition had a regional association with surface area in the right parietal lobe, a region related to nonverbal cognitive functions, including mathematics, spatial cognition, and WM. SES, but not EduYears-PGS, was related to a change in total cortical surface area from age 14 to 19. This study demonstrates a regional association of EduYears-PGS and the independent prediction of SES with cognitive function and brain development. It suggests that the SES inequalities, in particular parental education, are related to global aspects of cortical development, and exert a persistent influence on brain development during adolescence.

Ämnesord

MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Medicinska och farmaceutiska grundvetenskaper (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Basic Medicine (hsv//eng)

Nyckelord

structural MRI
development
working memory
polygenic scores
socioeconomic status
cortical thickness
working-memory
matter volume
family
intelligence
trajectories
association
cortex
common
metaanalysis
Science & Technology - Other Topics

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy