SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/307268"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/307268" > Entrepreneurial Nam...

Entrepreneurial Naming and Scaling of Urban Places: The case of Nya Hovås

Järlehed, Johan, 1968 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för språk och litteraturer,Department of Languages and Literatures
Löfdahl, Maria (författare)
Milani, Tommaso M., 1973 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för svenska språket,Department of Swedish
visa fler...
Nielsen, Helle Lykke, 1957 (författare)
Rosendal, Tove, 1957 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för språk och litteraturer,Department of Languages and Literatures
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Uppsala : Institutet för språk och folkminnen, 2021
2021
Engelska.
Ingår i: The Economy in Names. Values, Branding and Globalization. Proceedings of Names in the Economy 6, International Conference, Uppsala 3–5 June 2019 / edited by Katharina Leibring, Leila Mattfolk, Kristina Neumüller, Staffan Nyström, and Elin Pihl. - Uppsala : Institutet för språk och folkminnen. - 9789186959739
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • In this paper we investigate Nya Hovås, a completely new neighbourhood in Gothenburg, where the construction has been accompanied by an extensive and expensive advertising campaign. For this purpose, we draw upon a multi-pronged theoretical framework that brings together Lefebvre’s (1991) notions of conceived, perceived and lived space, with current sociolinguistic work on scale (Carr & Lempert 2016) and Harvey’s (1989) critical insights about urban development as produced through public-private partnership. With the help of these theoretical tools, this paper analyses the processes of naming, branding and signing used by the entrepreneurs in order to increase Nya Hovås’ value and attractiveness. The argument of the paper is that the ‘newness’ of the neighbourhood is conceived and perceived on three different scales: (1) on a spatial scale Nya Hovås indexes international flair and globality through textual, graphic and architectural resources; (2) on a temporal scale, Nya Hovås is created as a new and liberal form of the old and conservative high-end Hovås, and (3) on a socioeconomic scale, Nya Hovås is conceived as a mixed-use urban neighbourhood. However, the perceived and lived space signals exclusivity and cultural homogeneity. Ultimately, the entrepreneurial place-making of Nya Hovås is both profiting on and contributing to urban polarization.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- General Language Studies and Linguistics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Sociologi -- Socialantropologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Sociology -- Social Anthropology (hsv//eng)

Nyckelord

Urban entrepreneurialism
Nya Hovås
place-making
signing
onomastics

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy